Veckans bästa fantasybok handlar oväntat nog om vetenskap. Frances Hardinges debutroman är realistisk, förutom ett enda, avgörande inslag av fantastik.

FANTASY
Frances Hardinge
”Lögnernas träd”
Översättning: Ylva Kempe
B Wahlströms

Foto: På en liten ö utanför Englands kust kämpar sig en tungt lastad vagn uppför leriga backar. Det är 1800-tal, och en familj har anlänt för att pappan, präst och vetenskapsman, ska delta i en utgrävning. Men snart dör han oväntat, om det nu var i en olycka eller självmord. Eller kan det ha varit mord?

Faith (namnet!) är fjorton år, intelligent och nyfiken. Hon börjar snoka i pappas efterlämnade saker och hittar en del oroande anteckningar. Och en konstig växt. Vad gjorde han egentligen? Och den där underliga växten, skulle den verkligen kunna få växtkraft av framgångsrika lögner?

Det viktorianska England står precis och väger mellan två världsuppfattningar: är Bibeln den bokstavliga sanningen eller Charles Darwins utvecklingsteori? Faiths pappa har hittat oemotsägliga bevis på sin uppfattning, men har han rätt?

Det viktorianerna däremot inte tvivlar det minsta på, det är att kvinnor har små fnuttiga hjärnor som inte går att använda till något vettigt. Det som kvinnor gör, det får de göra i smyg.

Frances Hardinge har skrivit en gnistrande skarp och andlöst spännande debutbok, där hon lyckas få med så mycket att man hisnar. Vore det bara vetenskap, kvinnofrågor, fossiler och 1800-talsmiljö så skulle jag ha varit nöjd. Hon ser ju varenda detalj: Faiths ständiga kamp med tidens opraktiska kläder, barnens outhärdliga mat, mammans desperata försök att rädda familjens ekonomi när pappan dör.

Men Frances Hardinge lyckas också, lekande lätt, väva in lögnens funktion och effekter, gruppdynamik och faktaresistens, familjerelationer och klassfrågor, utan att någonsin tappa greppet om sin spännande historia.

Ett fåtal böcker är så bra att man ylar av sorg när de tar slut. Det här är en av dem.

8 X NYA FANTASYBÖCKER:

Veronica Roth: ”Dödens märken”
Översättning: Katarina Falk
Modernista
I den här bokens värld utvecklar alla en magisk kraft i puberteten. Cyras visar sig vara smärtan: en virvlande kraft som plågar livet ur henne själv, men som också blir ett oslagbart vapen för hennes bror regenten, en iskall tyrann. Den enda som han har större nytta av är oraklet som han har kidnappat från grannlandet. Spännande och genomtänkt om nationalhat i en väl berättad historia. Faktiskt bättre än Veronica Roths tidigare, världskända serie, ”Divergent”.

Ransom Riggs: ”Själarnas bibliotek”
Översättning: Jan Risheden
Rabén & Sjögren
Trilogin om miss Peregrines hem för besynnerliga barn slutar i denna del, men man ska läsa alla tre delarna för att kunna hänga med. Egensinnigt berättad historia om barn med besynnerliga egenskaper, som också finns med i boken som verkliga foton vilket ger en udda (men inte helt enkel) verklighetsprägel. Spännande tidsresor som denna gång hamnar i viktorianska Englands otäcka slumkvarter med människohandlare och missbrukare.

Jonathan Stroud: ”Den flammande skuggan”
Översättning: Carina Jansson
B Wahlströms
Fjärde boken i en serie som man bör läsa från början. Men det är den värd! Tänk er ”Ghostbusters” i viktorianska England, fast bland barn. Det är bara barnen som kan se de spöken som plågar landet. Givetvis leds de av vuxna, men Lockwood & co är en agentur där bara ungdomar arbetar. Mycket humor och i denna del ett högst oväntat triangeldrama mellan Lockwood själv, Lucy som är en Lyssnare – och en ironiskt lagd dödskalle.

Sofia Nordin: ”Om du såg mig nu”
Rabén & Sjögren
Fjärde delen i Sofia Nordins realistiska dystopi, där Sverige drabbats av ett virus som dödat i stort sett alla vuxna. Ungdomarna hittar varandra vartefter och lyckas överleva. Den fysiska överlevnaden är en sak, men det svåraste är det sociala spelet mellan dem, framför allt förstås när det gäller kärlek. Sofia Nordin berättar om Esmaels utanförskap och de andras gemenskap så att man känner det kvävande grupptrycket, och inser hur lätt karismatiska människor har att manipulera andra.

Holly Black & Cassandra Clare: ”Bronsnyckeln”
Översättning: Lottie Eriksson
Bonnier Carlsen
Tredje delen i en Harry Potterkopia, kan man säga om man vill vara elak. Men den är spännande och upplägget är helt annorlunda: Callum Hunt vill inte alls gå i trollkarlsskola, misslyckas på alla prov och råkar bara bli bästa vän med den hyllade Aaron, som har ovanliga och viktiga magiska egenskaper. Callum däremot måste dölja det viktigaste i sitt liv. Hur långt sträcker sig vänskap och lojalitet, när världen är i fara?

Charlotte Cederlund: ”Gryningsstjärna”
Opal
Andra boken om föräldralösa Áili som tvingas flytta till mammans sameby utanför Kiruna när hennes pappa dör, och upptäcker sitt ursprung. Dessutom visar hon sig ha magiska krafter och blir inblandad i striden mellan gott och ont. Nu kommer Nåjdernas råd till byn för att söka efter Urseiten (en seite är ett kultobjekt, ofta en sten) innan Borra noaidi, de onda nåjderna, hittar den. Bra vardagsberättelse med åtskilliga obehagliga historiska inslag om Sveriges förtryck av samerna.

S J Kincaid: ”Diabolic”
Översättning: Katarina Falk
B Wahlströms
Ganska torftigt språk men spännande berättelse, i den tonårsfantasy som följt i ”Twilights” kölvatten. Nemesis är en ”diabolic”, en framodlad livvakt som är starkare och brutalare än vanliga människor. Hon ska beskydda en ung adelskvinna, men hamnar i en klassisk utbyteshistoria där hon måste låtsas vara adelskvinnan för att rädda henne. Jämförs på omslaget med både ”Game of thrones” och ”Hungerspelen”, och det stämmer faktiskt.

Madeleine L’Engle: ”Ett veck i tiden”
Översättning: Philippa Wiking
Modernista
En klassiker från 1963 som ges ut på nytt, naturligtvis för att den håller på att bli Disneyfilm (kommer nästa år). Och den är högst läsvärd, dels för att det är en bra fantasybok, dels för att den är hopplöst föråldrad. Läs om tonåringen Meg som fortfarande leker med dockor men börjar upptäcka sitt eget ansvar, om en tid när förhållandet till religion var lika självklart som förhållandet till vetenskapen, och njut av ett universum där brutalitet är undantag, inte regel.