Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Bokrecensioner

Klara Krantz: Under odjurspälsen

Befriande självklart om kärlek och identitet.

UNGDOMSBOK
Klara Krantz
”Under odjurspälsen”
Alfabeta

Klara Krantz debutroman ”Ge mig arsenik” (2013) mottogs med entusiasm. Nu kommer nummer två, den som ofta är så knivig att få till. Men, och det är inget snack om saken, med ”Under odjurspälsen” tar Klara Krantz ett självklart språng fram i sitt författarskap.

Språkbehandlingen är fjäderlätt och snabb men också lite slängigt komisk och tät av personliga uttryck. Fullkomligt självklart benämner Klara Krantz det mest intima. Ibland tappar hon i tempo, hela berättelsen tycks krypa in i det alldeles för kladdiga och varma under Signes och Magnus täcke.

Men ändå, så otroligt befriande med en författare som inkännande och ärligt sätter ord på pirret och musten som dunkar inom en femtonårig tjej. Att beskriva sex och fysisk längtan – oavsett åldersgenre – blir gärna torr-teoretiskt eller bara helt enkelt för mycket. Klara Krantz däremot vet precis att gestalta lusten, dofterna, svetten och det där märkliga suget också efter det ”fula”.

Krantz undersöker och benämner. Och reflekterar. ”Oskuld. Vadå. Vad är det ens för ord? Har jag skuld nu? Skyldig till vad? Det var ju bara hud. All den där huden. Det var ju bara. Nära. Varmt. Skönt.”

”Under odjurspälsen” lyder den här mångtydiga titeln. Referens förstås till ”Skönheten och odjuret”, berättelsen om hur ett monster förvandlas till prins/prinsessa när någon vågar älska det. Huvudpersonen Signe tror sig vara odjuret, tjock, ful, fel … eller? Och så Manga-Magnus, minst lika hårt sargad av tillvaron. Magnus ingen bryr sig om. Han som är mager, ful och töntig ... eller? Frågan är ju vem som egentligen äger rätt att definiera skönhet, attraktion och närhet. Något relationen mellan honom och Signe så väl beskriver.

Här dras många trådar. En beskriver hur Signe under falsk identitet på nätet skapar en fantasirelation till ”drömprinsen” i huset intill. En annan låter läsaren förstå hur både Signe och Magnus måste hantera depressionens demoner. Viktiga är också Signes samtal med sin före detta lärare, ett räddande vittne.

Men, och det är avgörande, boken förmedlar något som går utöver det episka berättandet; en nyfiken undersökning av varför vi trampar runt i livet och vad vi kan rymma inombords. Signe och Magnus väljer sina egna, smala men överraskande vägar. Det gör Klara Krantz författarskap också.