Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Facebooks produktchef: Vi tar hundra procent ansvar för falska nyheter

Foto: Sunday Alamba/AP

SAN JOSE. Facebook tar ”hundra procent ansvar” för att ha bidragit till att sprida falska nyheter. Det säger företagets produktchef Chris Cox på Facebooks årliga utvecklarkonfeens F8. Uttalandet signalerar ett markant skifte i Facebooks tonläge när det gäller relationen med nyhetsmedier.

Med nästan två miljarder användare världen över har Facebook blivit ett företag med ofattbar makt över global mediekonsumtion. De har mött allt hårdare kritik över att inte ta tillräckligt mycket ansvar för detta inflytande. Årets upplaga av företagets utvecklarkonferens F8 är ett tydligt försök att bemöta kritiken.

Läs även: Zuckerberg bemötte kritiken mot Facebooks mörka sidor

Under en föreläsning om Facebook och nyhetsmedier sade företagets produktchef Chris Cox tydligt att han tar ansvar för att Facebook blivit en plattform som har använts för att sprida falska nyheter, hat och trakasserier.

– När det gäller frågan om hur vi hjälper folk att hålla sig informerade om omvärlden har det här varit ett oerhört intensivt år för oss. I synnerhet de senaste sex månaderna, säger Chris Cox, produktchef för Facebook, under en presentation om Facebooks relation med nyhetsmedier på företagets årliga konferens här i San Jose.

Han fortsätter:

– Vi vet att folk inte vill utsättas för lögner på vår plattform. Det är något vi tar ansvar för till hundra procent.

Den här typen av uttalanden från Facebooks ledning markerar ett markant skifte i tonläget när man pratar om sitt ansvar för global mediekonsumtion. Facebook har länge förnekat att man har ett ansvar över vilken typ av nyhetsmaterial som sprids på plattformen. Men sedan presidentvalet i USA, för sex månader sedan, har tonläget förändrats. Mark Zuckerberg publicerade nyligen ett långt manifest om Facebooks ansvar för att  upprätthålla välfungerande demokratier med välinformerade medborgare. Årets upplaga av konferensen F8 präglas av tydliga försök att bibehålla detta budskap. Chris Cox uttalande på konferensen är det tydligaste tecknet hittills på att man menar allvar med detta. På konferensen lanserade man även en rad nya verktyg som ska förbättra användarnas möjligheter att anmäla falska nyheter.

– Chris Cox har pratat om det här i två år, men jag har aldrig hört honom uttrycka sig så här tydligt förut, säger medieanalytikern Jeff Jarvis efteråt utanför konferensen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.