Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Felix, Lidl och Max fällda för vegofusk

Hamburgerkedjan Max får backning på reklam för ”vegetarisk restaurang”. Bilden föreställer en icke-vegetarisk hamburgare från en annan restaurang. Arkivbild.
Hamburgerkedjan Max får backning på reklam för ”vegetarisk restaurang”. Bilden föreställer en icke-vegetarisk hamburgare från en annan restaurang. Arkivbild. Foto: Heiko Junge/NTB/TT

Tre livsmedelsföretag – Lidl, Max och Orkla Foods – kallade vissa produkter ”vegetariska” i sin reklam, trots att de innehöll mjölk och ägg. De fälls nu av Reklamombudsmannens opinionsnämnd som anser att marknadsföringen varit vilseledande.

Nämnden, branschens eget självregleringsorgan utan sanktionsmedel, lutar sig mot Livsmedelsverkets vägledning när det gäller förpackningar som märks ”vegetabilisk” eller ”vegetarisk”. Ofta får det anses vilseledande om en ingrediens av animaliskt ursprung ingår i sådan mat, fastslår verket.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd underkänner nu tre formuleringar: Hamburgerkedjan Max som gjorde reklam för ”en helt vegetarisk restaurang” på en musikfestival, Lidl som marknadsförde färdiga vegorätter samt Orkla Foods som märkte Felix frysta färdigmat ”veggie” och ”vegetariska lunchrätter”.

Läs mer: Gör DN:s frågesport och testa dina kunskaper om hamburgare

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.