Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Geten ger framtidshopp för bransch på språng

Johannes Aspeby, studiochef för Coffee Stain Studios, tillsammans med zombieversionen av geten som dragit in miljoner till företaget i Skövde.
Johannes Aspeby, studiochef för Coffee Stain Studios, tillsammans med zombieversionen av geten som dragit in miljoner till företaget i Skövde. Foto: Frilans Fotograf

Säg Skövde och många kommer att tänka på en av Europas största motorfabriker eller regementena P4 och TrängR. Men de senaste tio åren har dataspelsbranschen växt i staden och sysselsätter i dag hundratals.

Ett 40-tal ungdomar har samlats i Gothia Science Park i Skövde för en gemensam frukost. Det är inte vilka ungdomar som helst utan de driver alla egna dataspelsföretag.

Frukosten arrangeras av Gothia Innovation som driver och utvecklar Gothia Science Park, som bland annat driver en spelinkubator. Där får startups hjälp med alltifrån lokaler till affärsrådgivning. Projektet finansieras av Skövde kommun, Skaraborgs Kommunalförbund, Vinnova och Västra Götalandsregionen.

– De satsar pengar på det här för att gynna tillväxten genom att förenkla att starta företag, säger Anne-Marie Kaufmann, som är verksamhetsansvarig.

Personer med en spelidé får ansöka hit för att kunna få hjälp med sitt företag.

– Vi tittar dels på marknadspotential i spelet och dels driv i personerna, säger Anne-Marie Kaufmann.

Totalt får 12 företag stöd i inkubatorn. Men det är osäkert vilka som kommer att lyckas tjäna pengar på sina spel.

– Vårt dilemma är att vi börjar med bolagen i ett så tidigt skede, vi vet inte hur många som på flera års sikt utvecklas till hållbara bolag. Gissningsvis bildar mellan 50 och 60 procent av de som får stöd bolag, säger Anne-Marie Kaufmann.

Läs mer: Dataspelsbranschen ser inget slut på rekordåren

Ett av startupföretagen är Palindrome Interactive, som med fem anställda sitter i Gothia Science Parks lokaler i centrala Skövde. Gänget bakom bolaget träffade varandra under sin dataspelutbildning på högskolan, och gick vidare till inkubatorn när de hade en spelidé. Efter en tids letande har företaget nu fått en investerare.

– Vi åkte runt på massor av evenemang och konferenser och presenterade våra produkter, och till slut var det någon som trodde på våra idéer, förklarar företagets vd Johan Ahlgren.

Han är tacksam för hjälpen som företaget fått, men poängterar också att det är en svår bransch att slå sig in i.

– Vi hade inte haft en investerare utan affärscoacherna här. Vi har också fått hyra lokal och utrustning för en billig penning, vilket har hjälpt oss att komma iväg till flera konferenser. Det är mycket svårare att starta ett spelföretag än vad många tror, men jag hade inte velat göra något annat, förklarar Johan Ahlgren.

Spelföretaget Coffee Stain Studios har sina lokaler i en gammal biograf i centrala Skövde. Företaget startades 2010 av studenter från Högskolan i Skövde, och har i dag 20 anställda.

– Coffee Stain är det mest lyckade exemplet på några som har gått från högskolan, via inkubatorn, till ett hållbart företag, säger Magnus Ling, vice vd på Gothia Innovation.

Studion släppte sitt första spel, Sanctum, 2010. Försäljningssuccén kom först 2014, när de släppte spelet Goat Simulator.

– Vi tänkte först hålla på med spelet ett par veckor, det var en plojgrej. Innan hade vi jobbat med strikt planering, men med Goat simulator körde vi vilda västern. När vi släppte trailern fick den en stor spridning, då insåg vi att vi hade något på gång, säger Johannes Aspeby, studiochef för Coffee Stain Studios.

Resten är historia. Spelets symbol, en glad, vit get har varit på framsidan av Wall Street Journal, och det tog inte många minuter att tjäna in pengarna det kostat att tillverka spelet.

– Det var verkligen helt sjukt. Vi låg etta på steam, världens största program för spelförsäljning, i fem dygn och hela våra liv förändrades. Framtiden var säkrad. Än i dag tickar pengarna in från försäljningar, en vanlig helg säljer vi ett par tusen spel om dagen, säger Johannes Aspeby.

Dataspel målas ofta upp som en framtidsbransch, men Aspeby poängterar att det ändå är stenhård konkurrens om uppmärksamheten.

– När vi startade 2010 släpptes ett par spel i veckan, i dag är den siffran 15-20 om dagen. Spelbranschen är fortfarande i sin linda, men det går fort som fan åt rätt håll, rent ekonomiskt, säger han, och får medhåll av Magnus Ling.

– Om man tittar på exportsiffror är vi på väg att passera latsbilsbranschen ekonomiskt, och vi har passerat till exempel de svenska musik- och filmbranscherna för länge sedan, säger han.

Många fick upp ögonen för den ekonomiska potentialen i dataspelen 2014, då det svenska företaget Mojang, som bland annat skapat Minecraft, köptes upp av Microsoft. Prislappen landade på 18 miljarder kronor. Företrädare för dataspelsbranschen jämföre köpet med Geelys förvärv av Volvo personvagnar 2010, då priset blev 12 miljarder kronor.

En nyckel till framgången är att branschen är internationell. Ett exempel på det är att Goat Simulator sålt bäst i USA, England och Japan. På kontoret i Skövde finns många nationaliteter representerade, men valet att slå sig ner här var långt ifrån självklart.

– Tidigt i vår karriär hade många planer på att flytta till en större stad. Vi hade möten där vi skulle bestämma oss för Malmö, Göteborg eller Stockholm. Men ju längre vi har stannat, ju mer har människor slagit sig ner. Jag är till exempel fyrbarnspappa, säger Johannes Aspeby. Men han medger samtidigt att det faktum att verksamheten ligger i Skövde försvårar nyanställningar.

– Självklart har det varit svårt att locka hit de allra bästa. Förr har vi tvingats ta folk direkt från högskolan, men nu har vi mer kapacitet att anställa utifrån. Nyligen lade vi ut två jobbannonser och fick 300 ansökningar, så det har blivit bättre.

Gothia Innovation har också fått arbeta mycket med att försöka locka entreprenörer till Skövde.

– Vi försöker konkurrera med storstäderna genom nätverkandet. Här finns väldigt många människor som jobbar med spel och annan teknik på en liten yta, säger Anne-Marie Kaufmann.

Fakta. Dataspelsbranschen i Skövde

Sysselsätter cirka 900 personer om man räknar in 550 studenter på Högskolan. Runt 250 personer är anställda i spelföretag medan resten är lärare och annan personal.

Högskolans dataspelsstudenter utgör 40 procent av alla som studerar spel på högskolenivå i Sverige.

Skövde är den fjärde största utvecklingsorten i Sverige när det gäller dataspel, efter Stockholm, Malmö och Göteborg.

I januari fanns totalt 21 dataspelföretag i Skövde, varav 12 i inkubatorn.

Var tionde människa på jorden har någon gång spelat ett dataspel som utvecklats Sverige.

Rättelse 2017-02-20 10:03
I en tidigare version av texten uppgavs fel arrangör av inkubatorsverksamheten. Rätt ska vara Gothia Innovation.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.