Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Ikea ger ut broschyr utan kvinnor

En Ikeabroschyr med bara bilder på män? Otänkbart i Sverige men verklighet i Israel. I veckan nåddes ett stort antal hushåll med ultraortodoxa judar av en sådan Ikeabroschyr.

Broschyren, som alltså inte är en fullständig Ikeakatalog, visar bilder från olika hem med kök, bokhyllor och annat som vi är vana vid att se i Ikeas trycksaker. Men bilderna ger en bild av samhället som vi svenskar inte är vana vid att se. Ett samhälle utan kvinnor.

Och bokhyllorna är inte fyllda med romaner eller faktaböcker utan med Talmud och biblar.

Jerusalem Post, som publicerat bilder ur broschyren, konstaterar att det ”till skillnad från standardkatalogen från Ikea så finns det inga döttrar, systrar eller mödrar vid sidan av papporna och pojkarna”.

Det finns inte en kvinna på bild.

Broschyren, som alltså riktar sig till haredisamhället, de ortodoxa judarna, har skickats ut av Ikea Israel som i en kommentar till tidningen säger att man tagit fram katalogen ”som ett svar på förfrågningar vi fått” och att man bestämt sig att skicka ut broschyren ”för att ge religiösa och haredisamhället en möjlighet att njuta av de produkter och lösningar som Ikea erbjuder och att göra så i överensstämmelse med deras sätt att leva”.

Ikea Sverige, som inte har med den 40-sidiga broschyren att göra, säger till DN att trycksaken inte står för de värderingar som Ikea har:

– Ikea Sverige står för de många människorna och vi vill visa respekt för olikheter och lokala traditioner och behov men också respekt för att inte diskriminera. Vi är övertygade om att de båda är möjliga att förena. Den lokala broschyren lever i vår mening inte upp till Ikeas värderingar och vad Ikea står för, säger Jakob Holmström pressansvarig Ikea Sverige.

Ikea Israel, som också distribuerar den vanliga Ikeakatalogen i landet, har tvingats reagera sedan många kunder hört av sig. I ett uttalande skriver försäljningschefen Shuky Koblenz bland annat:

”Vi inser att folk är upprörda över detta och att publiceringen inte lever upp till vad Ikea står för och vi ber om ursäkt för detta. Vi kommer att se till att framtida publikationer kommer att återspegla vad Ikea står för och samtidigt visa respekt för Haredigemenskapen.”

Ikea är uppbyggt som en franchiseverksamhet med 392 varuhus som drivs av 13 franchisetagare. Över dessa står franchisegivaren Inter Ikea Systems där Niclas Bengtsson är chef för medierelationer:

– Vår uppfattning är att den lokala broschyren inte lever upp till det Ikea står för och uppskattar att den lokala franchistagaren tar kritiken på allvar, säger Niclas Bengtsson till DN.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.