Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

Arbetslösa kan få CSN-lån för körkort nästa höst

Från och med 2018 kan det bli möjligt att ta studielån för körkort.
Från och med 2018 kan det bli möjligt att ta studielån för körkort. Foto: Claus Gertsen TT

Om ett år kan det bli möjligt för arbetslösa att få studielån för att ta körkort. Nyligen skickades ett förslag ut på remiss från arbetsmarknadsdepartementet.

I dagsläget finns det cirka 4.150 jobb i Sverige där arbetsgivaren kräver att den sökande har B-körkort, körkort för bil. Men för många är vägen till körkort lång. Trafikutbildare berättar om att det har tagit elever alltifrån 4 lektioner till över 170 innan de har sitt körkort i handen. I genomsnitt kostar det omkring 15.000 kronor.

Är man arbetslös är det kanske svårt att avvara de pengarna. Och är man dessutom en person som har lämnat allt bakom sig under en flykt, är det förstås ännu svårare att få fram tillräckligt för finansieringen.

I remissen skriver arbetsmarknadsdepartementet ingenting om hur mycket varje person kommer att få låna, men det troliga är att det blir ett maxbelopp där den som måste ta extremt många lektioner får finansiera en stor del själv.

Socialdemokraterna har föreslagit beloppet 25.000 kronor, men frågan är om arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommer att hamna på samma nivå i sitt slutgiltiga förslag. Regeringskansliet skriver att det under tiden ska finnas kontroller för att se om den som lånat pengar också fullföljer sin körkortsutbildning.

Två av remissinstanserna är Sveriges trafikskolors riksförbund och Trafikutbildarnas riksorganisation. Ingen av dem har lämnat sitt remissvar ännu, men till DN uppger de två helt olika inställningar till CSN-lån för körkort. Trafikutbildarnas riksorganisations ordförande Fredrik Sjöstedt säger:

– Jag tror inte att det kommer att fungera med CSN-lån för körkort. Det beror på om pengarna går till kunderna eller direkt till trafikskolorna. Vi har ju också sekretessen på våra elever och vi månar om deras säkerhet med tystnadsplikt. Dessutom kommer det ju inte alla till gagn. Det blir klasskillnader på körkort.

Berit Johansson, förbundsordförande i Sveriges Trafikskolors riksförbund är av en helt annan åsikt i frågan:

– Vi ser positivt på det. Vi välkomnar förslaget som sådant och vi tror att det kommer att bli mer struktur i förarutbildningen i och med kravet att man ska gå via en trafikskola.

– Det finns väldigt många provköer runt om i landet och du får vänta länge innan du får möjlighet att få göra ett prov. Det beror på att många har en alldeles för stor tilltro till sig själva. Man väljer att inte vara förberedd och tror att det ska gå ändå. Men det optimala är att ha någon som är lite av en projektledare i körkortsutbildningen, även om man kör mycket privat också, säger hon och fortsätter:

– I och med förslaget om csn-lån till den som går i körskola kommer fler att få struktur. Då kommer fler att klara körkortet och köerna för att köra upp blir kortare.

Berit Johansson och STR anser också att det vore bra om den som ska låna pengar först gör en testkörning för få en bedömning av hur många lektioner som kommer att behövas.

Remissen om körkortslån fokuserar på hur man ska kunna kontrollera att körkortlånen går till det de är tänkta. Dessutom vill arbetsmarknadsdepartementet få reaktioner på hur man ska kunna skydda personuppgifter (högaktuellt eftersom det är Transportstyrelsen som har hand om dem) och om det kommer att fungera att trafikskolorna lämnar in uppgifter om eleverna till CSN.

I förslaget står det att ”det är sannolikt att den kommer att avgränsas till vissa åldersgränser” samt att ”det kan inte uteslutas att det kommer att ställas krav på att låntagarna ska vara arbetslösa vid ansökningstillfället”. Dessutom ska de sannolikt ha ”varit arbetslösa en viss tid.” Det står också att det ”kan komma att” krävas en gymnasieexamen för att få lån.

Varken arbetsmarknadsdepartementet eller arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) vill ännu redogöra för hur man tänker sig detaljerna. Enligt förslaget ska möjligheten till statliga körkortslån finnas från 1 september 2018, så regeringen har ett år på sig att driva igenom det.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.