Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

Dataspel ska locka hemmasittare till arbetsmarknaden

Fotbollsspel som Fifa kontra strategispel som World of Warcraft drar till sig olika spelartyper. För de som spelar strategispel krävs många egenskaper som också arbetsmarknaden har nytta av. På bilden en karaktär från World of Warcraft. Arkivbild.
Fotbollsspel som Fifa kontra strategispel som World of Warcraft drar till sig olika spelartyper. För de som spelar strategispel krävs många egenskaper som också arbetsmarknaden har nytta av. På bilden en karaktär från World of Warcraft. Arkivbild. Foto: UPI

”Hemmasittare”. Så kallas närmare 70 000 unga människor som dragit sig bort från utbildning och jobb i Sverige.

– Vi vill locka tillbaka dem till arbetsmarknaden med hjälp av dataspel, säger Jimmy Andersson, på Skövde högskola.

Att många i åldern 15-29 år har blivit hemmasittare är ett växande problem som utmanar myndigheter och forskare. Ett arbetsmarknadsprojekt, finansierat av EU, som startats på Skövde högskola heter ”'Spel som etableringsverktyg”. Meningen är att projektet i form av en förstudie ska kartlägga de ”hemmasittare” som spelar datorspel och få ut dem på arbetsmarknaden via deras intresse för dataspel.

– Vi tror att speciellt de vi kallar hard-core-spelare har egenskaper som skulle kunna tilltala arbetsmarknaden, säger Jimmy Andersson, forskningsassistent på Högskolan i Skövde, en högskola som redan har flera avancerade dataspelsutbildningar.

”Hemmasittarna” är inte en homogen grupp men har det gemensamt att de vänt sig bort från utbildningar och arbetsmarknad. ”Hemmasittare” saknar ofta färdiga grundutbildningar, en del har så kallade neuropsykiatriska funktionsvariationer och några är asylsökande. Långt från alla ”hemmasittare” spelar datorspel och det handlar också om att spela rätt typ av datorspel för att passa Skövde-projektet.

– Vi behöver kartlägga olika spelartyper. Vi har ju förströelsespelarna som använder spel som Candycrush. Sedan finns det de som är intresserade av fotboll och därför spelar Fifa. Dessa typer av spelare kanske inte är lika intressanta för vårt projekt. Men att däremot vara bra på till exempel ”Minecraft” eller ”World of Warcraft” kräver språkförståelse, strategiskt tänkande samt en förhållning till chans och risk. Sådana egenskaper är intressanta för arbetsgivare, till exempel spelindustrin, säger Jimmy Andersson.

– Nästa steg är hur vi ska validera ”hemmasittarnas” kunskaper. Många av dem har ju inte högskolekompetens. Vi ska ju också kunna stärka de här individerna och göra de anställningsbara.

Läs mer: Geten från Skövde framtidshopp för bransch på språng

Skövdeprojektet hoppas kunna använda olika spelverktyg, bland annat det som kallas ”Serious games”, vilket handlar om lärande spel som kan fungera attitydförändrande eller för att se vilka inlärningsmetoder som passar individen bäst.

– Vi tror på det här, men det är ju en resursfråga också, säger Jimmy Andersson.

I Göteborg drivs ett ytterligare arbetsmarknadsprojekt för ”hemmasittare”, vilket också finansierats av EU. Projektet, som varit i gång ett och ett halvt år, heter Hikikomori och arbetar brett med att få ut ”hemmasittare” i åldersgruppen 15-24 år ut på arbetsmarknaden. Två Hikikomoris-projektlokaler finns på Hisingen och ytterligare två lokaler finns i Västra Frölunda.

– Hikikomori är japanska och betyder just ”hemmasittare”, säger Felicia Yeh Nortoft, projektledare för Hikikomori.

– Det är en ganska tung grupp att arbeta med. En del lider av social fobi, andra besöker sällan sin skola och vissa är bara hemma. Till vår hjälp har vi anställda från olika personalkategorier, bland annat rekryterare, socialarbetare, fritids- och skolpersonal.

– Det handlar om att inge hopp, att inte ge upp, att se vad olika individer är bra på. En sak som visat sig särskilt motivationshöjande är att tidigt matcha ungdomarna mot en arbetsgivare, där ungdomarna på sikt kan börja arbeta. Vårt projekt har gett reslutat.

Hittills har 58 procent av de ungdomar som gått igenom projektet kunnat skaffa sig en sysselsättning.

– Allt över 50 procent räknas som bra, säger Felicia Yeh Nortoft.

Fakta. Projektet "'Spel som etableringsverktyg"

En förstudie på Skövde högskola som vill skapa en spelmetod som kan tjänstgöra som komplement till de aktiviteter som redan utförs i kommuner och av andra aktörer

Fakta. Statligt betänkande om "hemmasittare"

Även staten har blivit tvungna att förhålla sig till de allt fler hemmasittarna, framför allt de som undviker skolan och därmed inte kan bli tillängliga för arbetsmarknaden. Under 2016 kom statens offentliga utredningar ut med: "Saknad - Betänkande om att vända frånvaro till närvaro en utredning om problematisk elevfrånvaro."

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.