Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

Erbjud olika alternativ till kick-offen

Tackla arbetskamraterna en variant på kickoff.
Tackla arbetskamraterna en variant på kickoff. Other: GUSTAV MÅRTENSSON

Semestern är slut, kick off-säsongen är här. Med mer eller mindre galna aktiviteter. Kul och viktigt för sammanhållningen, tycker många. Andra vill för allt i världen slippa leka och sporta med kollegerna.

Syftet med en kick-off är att företag och anställda kickar i gång det nya arbetsåret med upplevelser och aktiviteter, som ska skapa en känsla av samhörighet. Alla gnuggas mot varandra lite extra i en ny miljö, skrattar och trivs ihop. Mål, visioner och arbetssätt diskuteras. Aktiviteterna ska helst förstärka den känsla som företaget och varumärket vill kommunicera, och innehålla sådant som uppmuntran, belöning, peppning, teambuilding och fysisk träning.

Enligt Bokningsbolagets vd Leif Bergström går trenden nu mot mer av hjärnjympa, när arbetsplatserna ska vässa sin laganda:

– Man kastar kanske inte yxa lika ofta längre, det är lite mer kunskapsorienterade övningar, sådant som går ut på att lära känna varandra och göra sådant ihop där rollerna blir lite annorlunda än på arbetsplatsen. Till exempel att hitta listiga lösningar för att fly från ett stängt rum, säger Leif Bergström.

– Förut kunde man hålla en kick-off för att man inte hade varit på konferens på ett par år. Nu frågar sig företagsledningarna mer om syfte och mål.

Traditionella aktiviteter som golf och spa har fått konkurrens. Kick-offdeltagarna kan leka Fångarna på fortet eller CSI med cheferna, lära sig att stoppa korv ihop, tugga sig igenom en 1600-talsmeny à la Historieätarna, spela Segwaypolo, gå på takvandring på Riksdagshusets tak, flyga högt över vattenytan med Fly Board eller tackla kollegerna i närkamp inneslutna i stora plastbollar i Bumper Ball. Eller kanske stärka lagandan på en träskbana, där minsta snedsteg och brist på samarbete genast får kännbara konsekvenser?

Det finns förstås också mer behagliga kick-offupplevelser. Eller vad sägs om Bodyflight, i Sveriges första och världens högsta vindtunnel? Matlagning med mästerkockar, vistelse på ett partyslott, choklad- och romprovning, vinprovning och dessertkurs med "erkända konditorer"?

Andra lockar med säl- och bäversafari. Och förstås sport, från skidåkning till bowling och curling.

Det är dock alltid viktigt att erbjuda alternativ, så att alla kan vara med. Särskilt när kick off-aktiviteterna handlar om hård fysisk aktivitet. Medan 35-åriga chefer kanske älskar att jogga runt i grupp, håller sällan äldre och överviktiga med.

– Bokar man en skidkonferens är det viktigt att ta reda på hur många av de anställda som faktiskt åker skidor, och se till att det finns andra aktiviteter. Annars kan den här typen av konferenser snarare splittra än ena arbetslaget, understryker Bokningsbolagets Leif Bergström.

Och vill ledningen ändå ha med sig alla på en fysisk utmaning gäller det att skapa rimliga förutsättningar:

– Vi hade en grupp säljare för några år sedan som satte upp målet att bestiga Kebnekaise. Några var inte i form, men de fick ett träningsprogram och nästan ett år på sig, och det stärkte gruppkänslan.

Men vad gör då den anställd som absolut inte vill kicka off i grupp?

DN:s folkvettsexpert Magdalena Ribbing slår fast omdömeslösheten hos en arbetsgivare som ”anlitar en eventkonsult som bestämmer att alla anställda ska sitta tillsammans i badkläder i en trätunna, eller tävla mot varandra i en äventyrsanläggning”. Arbetsgivaren måste ha förståelse för att vissa har svårt för kollektiva aktiviteter, eller har svårt att delta på kvällar och helger av familjeskäl. Personalen ska inte avkrävas förklaringar till varför någon inte vill vara med.

Så får ni ut mest av kick-offen

Knyt inte deltagande till prestation. Fokusera i stället på lärande, att utveckla medarbetarnas förmågor. Lekfulla aktiviteter ökar kreativiteten.

Identifiera klara mål och kommunicera dem. Det ska finnas ett klart syfte med att ni exempelvis reser i väg och är borta ett par nätter.

Ge medarbetarna ett val. Alla vill inte forsränna, downhill-cykla eller ens visa upp sig i yogamundering. Se till att i så fall också få med en matlagningskurs för den som inte är bekväm med mer fysiska alternativ.

Se till att så många som möjligt följer med. Försök få till ett datum och en plats som passar alla. Det är mest effektivt och genererar mest nytta för organisationen. En enkel och fullgod budgetvariant kan vara en tur till parken med avslutande grillmiddag.

Glöm inte uppföljningen: Utse någon att dokumentera diskussioner och beslut. Utvärdera så snart ni är tillbaka på jobbet. Det kan räcka med ett enkelt frågeformulär.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.