Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

Google toppar fortfarande lista över drömjobb

Google fortsätter toppa studenternas listor över populäraste arbetsgivaren. På företagets kontor i Stockholm är man väl medveten om att det inte är just denna arbetsplats, utan Googles globala image, som attraherar.

Googles Stockholmskontor har biljardbord, spelrum, replokal, apelsinjuicemaskin och annat flashigt som brukar höra ihop med trendiga bolag i IT-branschen. Men här finns också vanliga möteslokaler, ett rum för blöjbyten och en arbetsstyrka som inte är helt olik de traditionella industribolagens.

Hos sökjätten vill många av studenterna på landets ingenjörs- och ekonomiutbildningar börja arbeta. Carolina Sartorius anställdes för ett år sedan, direkt efter sin utbildning från Lunds tekniska högskola.

– Google lockar eftersom det är väldigt välkänt. Dessutom att det roligt när de produkter du själv gör lanseras samtidigt i fler länder och på olika språk, säger hon.

Serge Lachapelle är chef över ingenjörsstyrkan i Stockholm, cirka 140 personer, och är säker på att det är just internationella framtoningen som gör Google omtyckt.

– Det är bara att titta på listorna över populära företag och vilka andra som står där. Många av dem har inte ens ett kontor i Sverige, konstaterar han.

Serge Lachapelle anställdes 2007. Då köpte Google företaget han var delägare i. Man lät utvecklingsverksamheten stanna i Sverige, vilket inte alltid är fallet när amerikanska bolag köper utländska.

– Det är intressant med Google, att mer än 50 procent av alla ingenjörer är utanför huvudkvarteret. Man har byggt en decentraliserat företag, vilket är sällsynt inom high-tech, säger han.

Stockholmskontoret är specialiserat på kommunikationsprodukter, som video, och får besökare från hela världen. Man samarbetar mycket med andra Google-kontor. Ofta möts de just över video.

– Det finns en del roliga siffror runt det, som att Googles 72 000 anställda tillsammans ringer in till videomöten 230 000 gånger varje dag, berättar Serge Lachapelle.

Han tycker att företaget i Sverige är en lagom blandning av det inhemska och amerikanska. På svenskt manér fyller man upp inkomsterna under föräldraledighet. Mer amerikanskt är att bolaget, om en medarbetare avlider, fortsätter betala ut lönen i flera år till de anhöriga.

Google, även Stockholmskontoret, får oerhört många ansökningar från folk som vill börja arbeta där.

– Jag skulle vilja ha ännu fler med erfarenhet från kommunikationssidan, men det finns inte så många ingenjörer över världen som har det, säger Tina le Grand, utvecklingschef för ett av kontorets teknikområden.

Hon har tidigare arbetat på Ericsson och ett startup-bolag som Google köpte 2010. Tina le Grand eftersträvar att ha arbetslag med olika utbildningar och bakgrunder för att de ska lära av varandra, liksom mångfald när det gäller ålder och antal anställningsår.

Hon och Serge Lachapelle tror att medarbetarna i Stockholm är något äldre än snittet i företaget.

– Det beror förmodligen på att Google har köpt flera företag och de anställda har följt med. Dessutom rekryterar vi en del specialister. De kommer ju sällan direkt från skolbänken, säger Tina le Grand.

I begynnelse blev Google känt för sin 80/20-metod: 80 procent av arbetstiden skulle ägnas åt företagets projekt, 20 procent fick den anställda ägna åt egna, kreativa idéer som senare kunde gynna Google. Företagets grundare skrev om ledarskapsfilosofin när bolaget börsnoterades 2004.

Om 80/20-regeln finns kvar debatteras emellanåt. I Stockholm verkar man inte ta den särskilt formellt.

– Är ditt 80-procentsprojekt roligt vill du ju fortsätta med det hela din tid, säger Carolina Sartorius.

Tina le Grand lägger till att kreativitet oftast tas till vara bättre när folk arbetar i grupp, inte enskilt.

Läs mer: Bättre än väntat för Google

Fakta. Så startade Google

Företaget grundades 1998 av Larry Page och Sergey Brin, doktorander på Stanforduniversitetet i Kalifornien, när de började utveckla en ny metod för sökningar på internet.

Namnet Google har sitt ursprung i den matematiska termen googol.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.