Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

Prognos: Så är de svenska storstäderna 2070

Stadshuset
Stadshuset Other: Jonas Ekströmer

År 2070 är Stockholm en världsstad, Malmö kärnan i en Öresundsregion med fem miljoner invånare och Göteborg Skandinaviens centrum. De visionerna har några av landets största privata stadsbyggnadsaktörer. Men var är förutsättningarna att växa egentligen bäst?

Några av landets största privata stadsbyggnadsaktörer förutspår att Stockholm har vuxit med en miljon invånare, vilket skulle innebära en arbetsmarknad som omfattar drygt tre miljoner människor.

Göteborg beräknas vara kärnan i en arbetsmarknadsregion med 3, 5 miljoner invånare och ett centrum i Skandinavien. Och Malmö beskrivs tillsammans med Köpenhamn som ryggraden i en Öresundsregion med 5 miljoner invånare.

Nycklarna till framgång heter täthet och effektiva kommunikationer. I visionerna har städerna vuxit ihop med sina ytterförorter. En höghastighetsjärnväg knyter samman städerna med deras respektive kranskommuner och mer än så.

Med den snabbare järnvägen på plats ska Stockholm, Malmö, Oslo och Köpenhamn ligga inom en dryg timmes pendlingsavstånd från centrala Göteborg. Och med en utbyggd metro i Köpenhamn, ytterligare en bro över Öresund och tre nya förbindelser för biltrafik, persontåg och godstransporter mellan Helsingborg och Helsingör ska hela Skåne knytas närmare Jylland, så att nya arbetstillfällen blir tillgängliga på båda sidor om gränsen.

Pierre Olofsson, vice vd på Skanska, är noga med att understryka att visionerna inte ska tolkas som helgjutna prognoser men vill heller inte kalla dem för överoptimistiska.

– Om privata och offentliga aktörer samarbetar för att förverkliga de här regionernas fulla potential skulle jag säga att de här visionerna är mer eller mindre sannolika.

Till viss del får han medhåll av Charlotta Mellander, professor i nationalekonomi vid handelshögskolan i Jönköping, som bedömer att regionerna har goda förutsättningar att fortsätta växa, både i termer av ökad ekonomisk aktivitet och i invånarantal.

Däremot tror hon inte att det år 2070 kommer att finnas så effektiva kommunikationer att det blir möjligt att bo i Göteborg och jobba i Oslo, Köpenhamn, Stockholm eller Malmö – även om pendlingsavståndet skulle kortas till en dryg timme.

– I dag är vi genomsnitt villiga att pendla 45 minuter från dörr till dörr. Jag har svårt att se att den tidskänsligheten skulle ha förändrats märkbart år 2070.

I stället tror hon att det finns mycket annat som talar till Göteborgs fördel.

– Göteborg har stor potential att växa i och med att det byggs kraftigt i staden. Och eftersom staden i dag är ganska utspridd finns det en väldigt stor förtätningspotential.

– En tätare stad ger en rad fördelar ur tillväxtsynpunkt. Ju mer du kan trycka ihop på en liten yta, desto fler saker kan du nå på begränsad tid. Då uppstår också möjligheter för människor att träffas för att byta idéer med varandra. Att det är viktigt för tillväxten är väl belagt inom forskningen.

För Malmös del bedömer hon att närheten till Köpenhamn är en stor fördel.

– Redan i dag är ju pendlingsavståndet mellan Malmö och Köpenhamn betydligt mindre än de där 45 minuterna. Men att kommunikationerna blir så effektiva att man kan bo i Malmö och jobba tre mil söder om Köpenhamn har jag svårt att se.

Däremot tror hon att det är positivt för Malmös förutsättningar att växa om möjligheterna för köpenhamnsborna att pendla till arbetsplatser utanför staden förbättras.

– Det gör att Köpenhamns arbetsmarknad stärks. Kan man pendla från många ytterkanter till två centrum som i sin tur samverkar är det positivt för hela regionen.

Hur mycket städerna kommer att växa i absoluta termer vill hon inte sia om. Däremot är hon ganska säker på att Stockholm är den stad som kommer ha vuxit mest om drygt 50 år.

– I nästan alla länder finns det en inbördes stadshierarki där den största staden är dubbelt så stor som den näst största som är dubbelt så stor som den tredje största. Den ordningen rubbas ytterst sällan. Därför är den bästa kvalificerade gissningen att det ser likadant ut i Sverige år 2070.

På frågan om vilka den största utmaningen kommer att vara för Stockholm är svaret glasklart.

– Att råda bot på bostadsbristen – inte minst bristen på hyresrätter. Stockholm konkurrerar inte om arbetskraften med städer som Karlstad och Jönköping. Konkurrensen om den internationella och högkvalificerade arbetskraft som Stockholm ska attrahera finns i städer som New York, London och Paris. Där är det också jättedyrt att bo. Men dit kan man flytta utan att göra den stora investering som det innebär att köpa en bostad. De möjligheterna är mycket små i Stockholm i dag.

– Även om Stockholm lyckas lösa bostadsbristen ska vi inte förvänta oss att man kommer att segla om världsstäder som New York och London. Däremot är det inte osannolikt att Stockholm kommer att vara ett ekonomiskt nav i Skandinavien år 2070.

Fakta. Visionerna

Visionen för Öresundsregionen är framtagen i samarbete mellan Skanska och Sweco. I arbetet med Stockholmsvisionen deltog även MTR. Och när visionen för Göteborg skulle tas fram var också personbils- och lastbilstillverkaren Volvo med i arbetet.

Företagens ambition med visionerna var att visa på hur de tre regionerna skulle kunna se ut år 2070.

Stockholmsvisionen presenterades under Almedalen 2013. Öresunds- och Göteborgsvisionen lanserades inför Almedalen 2014 respektive 2015.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.