Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

Så klarar du återgången till arbetslivet efter semestern

Foto: Alamy

Fler söker hjälp efter semestern, enligt Stressmottagningen i Stockholm. Det finns flera saker att tänka på vid återgången till arbete. ”Semestern gör att man har ett större fågelperspektiv på sig själv och sitt jobb,” säger en stressexpert. 

Sommaren börjar lida mot sitt slut, och andra veckan i augusti har många svenskar kommit tillbaka från semestern och ska återgå till arbetslivet. Men när lata dagar i solen byts mot arbetets stress kan det orsaka problem, och det är viktigt att vara varse att övergången inte alltid går helt smärtfritt.

– Om du har haft en ledighet som du använt till att vara i balans, gå ner i varv och få återhämtning och återgår till ett arbetsliv som är intensivt med hög belastning kan omställningen bli stor, säger Mikael Skifte, rehabiliteringskonsult på Stressmottagningen i Stockholm.

På Stressmottagningen ser de att fler söker hjälp efter semestern än under andra tider på året. Det kan bero på att man har kört på länge och varit på gränsen till vad man klarar av arbetsmässigt, men väntat in semestern med hopp om återhämtning.

– Problemet är om du kör på för länge och hoppas på återhämtning under semestern och så räcker inte den återhämtningen och alla system säger nej när du kommer tillbaka så däckar du och kontaktar oss eller en vårdcentral eftersom du inte fixar återgången, säger Mikael Skifte.

Om man inför semestern har arbetat under hög belastning, är det också vanligt att man får en förväntansångest redan innan man går tillbaka till jobbet, då man oroar sig för hur situationen på arbetsplatsen kommer att se ut.

– Det är helt normalt, och sedan när man kommer tillbaka och möts av en hög intensitet kan man bli trött, och få en viss oro som går över efter några dagar när man kommit in i arbetet igen, säger Mikael Skifte.

Just efter semestern får man ha tålamod med sig själv.

Gunnar Aronsson, professor i arbets- och organisationspsykologi vid Stockholms universitet säger att man kan börja förbereda för sin återkomst till arbetet redan innan man lämnar jobbet för semester.

– Var det kaos innan man gick så kommer det säkert vara ännu mer kaos när man kommer tillbaka och dessutom har glömt en massa. Ska det vara lugnt när man kommer tillbaka ska man ha städat upp så man inte har så mycket som hänger i luften efter semestern, säger han.

När man väl kommer tillbaka till arbetslivet menar Gunnar Aronsson att det kan vara en god idé att försöka mjukstarta jobbet – och kanske börja på en tisdag eller onsdag för att inte direkt behöva börja med en hel arbetsvecka. Då många ändrar dygnsrytm under semestern kan det faktum att man behöver gå upp några timmar tidigare varje dag också göra att man känner sig tröttare.

– Man kan försöka gå åt det hållet man ska, så att man går upp lite tidigare även innan man återkommer till arbetsplatsen, säger Gunnar Aronsson.

Mikael Skifte tycker att man ska försöka vara snäll mot sig själv under den första tiden tillbaka på jobbet.

– Just efter semestern får man ha tålamod med sig själv. Det är helt okej att inte komma ihåg inloggningskoder. Det är helt normalt om man varit borta, säger Mikael Skifte.

Under semestern kan man ofta ha mer tid för reflektion än under det hektiska arbetslivet. Mikael Skifte tycker att man ska använda det mentala utrymme man fått under ledigheten för att reflektera över hur man vill ha det i arbetslivet.

– Om det är väldigt belastande på arbetet kan man reflektera över vad man behöver i arbetslivet och livet i övrigt för att må bra, och ta en dialog med sin chef. Den här tiden är ett bra utrymme att göra förändringar, säger han.

Det kan också vara bra att komma ihåg att även om semestern är slut så betyder det inte att sommaren är det. Man kan fortfarande ta till vara på de ljusa kvällarna, och förlänga semesterkänslan trots att man arbetar på dagarna.

– Försök vara ute på kvällarna. Gå av kollektivtrafiken en hållplats tidigare och promenera. Unna dig lite av det där extra även efter återgången till arbetet. Med det år vi har i Sverige så behöver vi använda den här sommartiden oavsett om vi har semester eller inte, säger Mikael Skifte.

Hur viktig är semestern?
– Det är klart att det är viktigt att få den här återhämtningen, framför allt att kunna använda ljuset och byta miljö. Men det går inte heller att lägga allt fokus på semestern. Det är lika viktigt med pauser i det lilla. Du behöver ha rytm över året, månaderna, veckorna och dagarna som gör att arbetslivet blir hållbart i längden, säger Mikael Skifte.

Därför menar han att man under hela året bör lägga in reflektionstider under arbetsveckan.

– Så att man inte bara rusar i ekorrhjulet, utan ger sig själv utrymme att tänka på hur man vill ha det, eller hur man kan göra för att få livet så som man vill ha det, säger han.

Mikael Skifte menar att effekterna av den återhämtning man får under en semester försvinner inom några veckor. Även Gunnar Aronsson menar att det finns studier som visat att effekterna av en semester inte håller i sig under så lång tid. Ändå menar han att semestern behövs som återhämtning.

– Det var också så semestern motiverades när den infördes, med att den behövdes för återhämtningen, säger han.

Men även om det är positivt att ta en lång semester tycker han att det finns fördelar med att spara en del av sin semester till en annan tidpunkt på året.

– Sparar man någon vecka till mitten på hösten så har man något att se fram emot, och får en till riktig ledighet under året. Annars kan man planera in någonting som man ser fram emot under tiden efter semestern, säger han.

Semestern gör att man har ett större fågelperspektiv på sig själv och sitt arbete.

Om man efter semestern känner att arbetslivet är för intensivt rekommenderar Gunnar Aronsson att man pratar med sin chef om hur man kan förbättra situationen.

– Efter semestern kan man ha extra motivation att göra förändringar, så då kan man bestämma sig för att prata med sin chef om att man skulle vilja ha andra arbetsuppgifter eller jobba i en annan arbetsgrupp för att förändra sin situation. Semestern gör att man har ett större fågelperspektiv på sig själv och sitt arbete, säger han.

Han tycker också att chefer ska vara öppna för att utnyttja det här fågelperspektivet.

– Om man ser att folk är deppade när de kommer tillbaka så skulle de kunna vara öppna för att lyssna på hur situationen kan förändras, säger Gunnar Aronsson.

Mikael Skifte håller med.

– Men har du inte en bra dialog med din chef så ligger ansvaret på dig själv och då handlar det om att själv titta på sin situation och titta hur du kan styra om din arbetssituation.

Om man även efter en tid tillbaka i arbete känner att situationen är ohållbar, och att arbetet är för belastande, rekommenderar Mikael Skifte att man söker hjälp hos läkare.

– Det är viktigt att skilja på känslan av att länge ha legat på gränsen, och den oro man kan få direkt efter semestern. Men känner man att man verkligen inte mår bra ska man gå till en läkare och göra en medicinsk utredning, säger han.

Tips inför jobbstarten.

– Försök börja jobba mitt i veckan. Då får du en kort vecka som mjukstart för arbetslivet.

– Ställ om dygnsrytmen redan innan jobbet börjar. Försök att börja gå och lägga dig i tid redan innan du börjar jobba, så blir det lättare att gå upp när klockan ringer den första arbetsdagen.

– Ha tålamod med dig själv. Det är okej att ha glömt inloggningskoder och rutiner de första dagarna.

– Använd sommarsolen. Försök hitta på saker på kvällarna för att förlänga semesterkänslan. Gå av bussen en station tidigare och ta en promenad, och unna dig att ha trevligt även om jobbet börjat.

– Använd det mentala utrymme semestern gett dig till att reflektera över nödvändiga förändringar. Ta en dialog med din chef om det är någonting som känns extra jobbigt att komma tillbaka till.

– Spara någon semestervecka till hösten. Om du har en vecka över som du kan ta ut under hösten så har du någonting att se fram emot. Har du inte semester över kan du planera in någon rolig helgaktivitet att glädjas åt när arbetet börjar.

– Ta hjälp om du känner starkt motstånd mot arbetet. Om det fortsätter kännas jobbigt att gå till jobbet är det viktigt att ta hjälp. Det kan vara ett tecken på att du ligger på gränsen till att inte klara jobbet.

Källa: Mikael Skifte, Gunnar Aronsson

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.