Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Matjättar tar upp kamp mot indiska hälsoregleringar

Dryckesförsäljare i New Delhi.
Dryckesförsäljare i New Delhi. Foto: Aman Sharma/AP

Flera livsmedelsjättar planerar gemensamma motåtgärder när Indien vill bekämpa växande hälsoproblem i spåren av en snabbt ökande konsumtion av snabbmat och läsk.

De senaste veckorna har flera internationella bolag inom livsmedelsbranschen mötts för att diskutera hur man genom lobbyarbete ska bemöta indiska myndigheters planer på regleringar av branschen. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Inom den närmaste månaden vill den indiska regeringen få igenom regler för att redovisa halten av fett, socker och salt på matvarors förpackningar. Enligt en talesperson för regeringen kan det på längre sikt också bli aktuellt med en ”fett-skatt” på skräpmat.

Under decennier, i takt med den indiska ekonomins tillväxt, har fetma och diabetes blivit några av de vanligaste hälsoproblemen i landet. För att komma åt problemet har åtgärder diskuterats, som alltså nu kan bli verklighet.

En källa till Reuters berättar att direktörer från bolag som PepsiCo, Nestlé och indiska ITC har haft möten med branschorganisationer för att diskutera gemensamma strategier mot de föreslagna regleringarna, och för att förmå regeringen att stå emot trycket från hälsoförespråkare.

Enligt marknadsanalysföretaget Euromonitor International väntas läskedrycksmarknaden i Indien växa med 3,7 procent per år mellan 2017 och 2021. Under samma period är tillväxtprognosen för färdigmat 8 procent per år.

Antalet överviktiga män och kvinnor i Indien steg från 1,2 miljoner 1975 till runt 30 miljoner 2014, enligt en studie i den brittiska medicinska tidskriften The Lancet. Samtidigt har Indien, tillsammans med Kina, flest underviktiga i världen.

Reuters skriver att en ”fett-skatt” infördes förra året i delstaten Kerala. Där läggs en högre skatt på mat från kedjor som McDonald's än den som gäller för inhemska restauranger, även då dessa serverar socker- och fettrik mat.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.