Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Bilbråk i USA om mildare miljöregler

Under ett besök i Detroit på onsdagen väntas Trump ge besked om lättnader på de hårda miljökrav som miljömyndigheten EPA drev igenom i fjol.
Under ett besök i Detroit på onsdagen väntas Trump ge besked om lättnader på de hårda miljökrav som miljömyndigheten EPA drev igenom i fjol. Foto: Evan Vucci/AP

Starka påtryckningar från tolv biltillverkare, däribland Volvo Cars, ser ut att ha tagit skruv på USA:s president Donald Trump.

Under ett besök i Detroit på onsdagen väntas Trump ge besked om lättnader på de hårda miljökrav som miljömyndigheten EPA drev igenom i fjol höst och som företrädaren Barack Obama godkände strax innan han lämnade Vita huset, rapporterar flera amerikanska medier.

Bakgrunden är de gränsvärden som EPA satt upp för perioden 2022-2025. För år 2025 gäller att biltillverkarnas nya fordon klarar 54,5 miles per gallon i genomsnitt. Det motsvarar 0,44 liter per mil. I dag ligger snittet på 36 mpg, enligt nyhetsbyån Bloomberg.

Bilföretagen har lobbat intensivt i Washington för att EPA backar till den tidigare överenskommelsen som innebar en mer flexibel hållning till målet 54,5 mpg med en utvärdering av kraven i april 2018.

Enligt biltillverkarna överraskade EPA branschen genom att låsa fast målet sent i fjol höst.

Branschen vill hålla öppet för eventuella justeringar om kraven visar sig alltför tekniskt och ekonomiskt svåra att möta, särskilt som det råder stor osäkerhet om framtida sätt att mäta förbrukning och utsläpp.

En mer öppen inställning skulle ge oss nödvändig tid att ställa om och utveckla nya bränslebesparande tekniker, menar branschen.

Så sent som den 21 februari skickade Auto Alliance, en sammanslutning av tolv biltillverkare, däribland Volvo Cars, ett brev till EPA:s nye chef Scott Pruitt.

I brevet hävdar organisationens chef Mitch Bainwol att ingen av dagens konventionella bilar klarar kravet på 54,5 gallons per mile.

Budskapet är att de få bilar som i dag gör det, laddhybrider och elbilar, säljs i ytterst små volymer. Folk vill ha vanliga fordon, som svarar för 96,5 procent av flottan. Att göra dem ultrasnåla skulle kosta oss ofantliga summor, menar han.

– EPA uppskattar att dessa standarder kommer att kosta industrin minst 200 miljarder dollar.  Men EPA underskattar bördan. Tvärtemot EPA:s antaganden kommer tillverkarna att tvingas lita till mycket dyrare elektriska teknologier, som driver upp bilpriserna och pressar försäljningen, skriver Mitch Bainwol.

– Ingen myndighet har någonsin beslutat om standarder så långt in i framtiden, påpekar han.

Enligt Detroit News, Reuters och Bloomberg ska president Donald Trump träffa flera bilchefer på onsdag under ett besök i utkanten av Detroit, bilindustrins hjärta i USA. Kanske de redan då får besked om att beslutet om gränsvärdet dras tillbaka och att ett nytt mål sätts upp som ger tillverkarna mer svängrum.

Miljöorganisationer är kritiska. De fruktar att lättnader i nuvarande och kommande regler driver upp efterfrågan på olja och bromsar utvecklingen av elbilar och laddhybrider och liknande fordon.

– Om biltillverkarna lyckas får vi betala mer vid pumpen, vi blir mer beroende av olja från dåliga länder och vi förorenar luften för våra barn, säger Dan Becker vid organisationen Safe Climate Campaign till Detroit News.

Bilförsäljningen har gått på högvarv i USA i flera år. Låga bränslepriser har gjort att kunderna väljer stora fordon som suvar och pickuper på bekostnad av små och bränslesnåla bilar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.