Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Elbilen het i Shanghai

Elbilar står i centrum på bilsalongen i Shanghai, som öppnade i veckan. Volkswagen sätter ljuset på ID Crozz, en coupeformad suv med fyrhjulsdrift.

Försäljningen av elbilar och laddhybrider i Kina ökade kraftigt i februari och mars, efter en mycket svag utveckling i januari.

Men det är fortfarande på låga nivåer jämfört med vanliga bilar. Regeringen i Peking har återinfört stöd och stimulanser för att få fler att välja elektriskt.

Tillverkarna hakar på. Någon annan väg är heller inte möjlig för att möta de allt hårdare miljökraven.

Volvo Cars meddelar att deras första batteridrivna elbil ska byggas i Kina. Produktionsstart är planerad till år 2019. Bilen ska byggas på den mindre plattformen CMA, Compact modular architecture. CMA ska bära upp en rad andra bilar, däribland nya Volvo 40-serien plus nya modeller från Volvos ägare Geely och Volvos nya syskonmärke Lynk & Co.

Volkswagen rullar ut ID Crozz, som är den tredje modellen i den nya ID-familjen. ID lanserades på salongen i Paris i fjol höstas. I januari presenterades ID Buzz, en elektrisk version av folkabussen. Och nu kommer ID Crozz, en suv med slanka linjer som en coupe.

Den är utrustad med två elmotorer med en samlad effekt på 306 hästkrafter och en räckvidd på upp till 50 mil på en laddning.

Batteriet av typen litiumjon har en kapacitet på 83 kWh och kan snabbladdas till 80 procent på en halvtimme.

Bilen är i grunden bakhjulsdriven, men om bättre grepp behövs aktiveras också drivning på framhjulen. Den främre motorn ger 102 hästkrafter och den bakre 204.

Även sportbilstillverkaren Porsche, som hör till samma koncern, satsar mer på eldrift.

Porschechefen Oliver Blume sade i en intervju med Automotive News att fler batteribilar är att vänta utöver Porsche Mission E concept, som kommer 2019.

– Det handlar inte bara om att uppfylla lagkraven. Vi ser teknologin som sådan intressant eftersom elektriska bilar kan ge mycket sportiga upplevelser, sade han.

Tjeckiska Skoda visar Vision E, som är företagets första eldrivna konceptbil.

2020 kommer den första versionen. Fem år senare räknar Skoda med att var fjärde bil som företaget säljer är elektrifierad – antingen som ren elbil eller som laddhybrid.

Men allt handlar inte om el i Shanghai. Salongen bjuder också på premiärer av vanliga bilar. Franska Citroën visar modellen C5 Aircross, en 4,5 meter lång suv som inspirerats av Aircross-konceptet som visades i Shanghai 2015.

Den kommer att erbjudas med bensinmotorer i effektspann mellan 165 och 200 hästkrafter med automatlådan EAT6. Längre fram kompletteras utbudet med en laddbar version, som kombinerar bensindrift med eldrift. Räckvidden på el anges till sex mil.

C5 Aircross lanseras i Kina i höst. Ett år senare väntas den till Europa.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.