Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Eldrift tungt tema på bilsalongen

Frankfurt. Elektrifiering och teknik för självkörande bilar är bärande teman i många av montrarna på bilsalongen i Frankfurt.

Bilsalongen inleds på måndagskvällen med förhandsvisningar hos Mercedes och Volkswagen. Mercedes har en spektakulär bil som väntas bli salongens hetaste: Mercedes AMG Project One, en tvåsitsig supersportbil med teknik från F1-bilar, V6 och fyra elmotorer som tillsammans ger osannolika 1.035 hästkrafter och en toppfart på 350 km/Tim. Bilen ska bara byggas i 275 exemplar, så skynda fynda!

– Med Procect One visar vi att vi inte har behov av bensin för att leverera prestanda, summerar Daimlerchefen Dieter Zetsche när bilen rullar fram på scenen..

Han understryker att framtiden är elektrisk, men att dieseln behövs för att klara miljömålen.

- Att sätta ett stoppdatum för en viss teknik är fel väg att gå, säger han.

Samtidigt varnar ledningen för att det kan bli tuff press på vinstmarginalerna innan elbilarna kommer upp i så stora volymer att de kan ge stordriftsfördelar.

Det blir fokus på eldrift även under visningen hos Volkswagen i montern intill.

Dieselskandalen verkar inte ha stört försäljningen - koncernen sålde i fjol fler bilar än någon annan tillverkare. Men skandalen har skyndat på omställningen.

Ett intensivt arbete pågår för att sätta en helt ny familj elbilar på rull. Bilarna får ett eget varumärke, I.D och de ska byggas på en plattform anpassad för enbart eldrift.

20 miljarder euro, drygt 190 miljarder kronor satsas med målet att år 2025 ha hela 50 elektriska versioner och 30 laddbara versionet på programmet.

- Redan 2020, alltså det försts året för vår elbilssatsning, siktar vi på att sälja 100 000 helt eldrivna Volkswagenbilar. Men det är bara början, säger Volkswagenchefen Herbert Diess.

På salongen visas ytterligare ett koncept, I.D Crozz, en sportig crossover. Den första färdiga I.D-bilen väntas tidigt år 2020.

Volkswagen Sverige håller redan på att planera försäljningsmålen för den bilen.

Även BMW slår på stora el-trumman.

-År 2025 kommer vi att erbjuda 25 elektrifierade fordon, varav 12 helt elektriska, kungjorde vd Harald Kreuger vid en förhandsvisning i München förra veckan.

I montern visar BMW bland uppfräschade versioner av elbilen i3 och en studie av en mellanstor elektrisk sedan. Det kommer också elversioner av dagens modeller. Nuvarande suven BMW X3 väntas en ny version med eldrift år 2020. Men redan året före kommer Mini (hundkojan) i en eldriven version.

Tillverkarna i Europa kämpar på en hård marknad där enskilda länder planerar omfattande restriktioner eller rentav förbud för bensin- och dieselbilar. Som om det inte räckte kommer nu flera kinesiska tillverkare med suvar och liknande fordon. På salongen blir det nyheter från bland andra Great Wall, Kinas största tillverkare av suvar och crossovers.

Nyheter på bilsalongen

Audi A7 och A8

Benteley Continental GT

BMW X3, M5, 6GT.

Ferrari Portofino

Hyundai Kona

Kia Stonic

Mercedes X-klass

VW Polo

Rollspel Royce Phantom

Porsche Cayenne

Opel Grandland X

Jaguar E-pace

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.