Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Förbud mot fossilbilar skakar branschen

Trafik i Peking.
Trafik i Peking. Other: IBL

FRANKFURT. Höstens stora bilfest i Frankfurt i Tyskland kunde inte fått en mörkare inramning: Kina, världens största enskilda nybilsmarknad, signalerar ett kommande förbud för bensin- och dieselbilar.

Beskedet lämnades på lördagen av vice industri- och teknikminister Xin Guobin under ett bilindustriforum i Tianjin.

Han gav ingen tidtabell för när förbudet träder i kraft, men sade att signalerna bör få fart på omställningen och lade till att ”turbulenta tider” väntar branschen.

Kina följer därmed länder som Norge, Holland, Frankrike och Storbritannien som redan tidigare meddelat planer att nya bilar med förbränningsmotorer kommer att förbjudas, i Norge så tidigt som 2025.

Läs mer: Tyskland överväger förbjuda fossilbilar

Utspelet från Kina kunde knappast ha kommit vid en känsligare tidpunkt.

Det är bara dagar till den jättelika bilmässan i Frankfurt slår upp sina portar. Första pressvinsningarna sker redan på måndagkvällen och huvudnumren presenteras sedan på löpande band under tisdag och onsdag. Därefter släpps allmänheten in.

Visserligen kommer vi att få se och höra om en rad nya elbilar och laddhybrider i montrarna, men här blir det också premiär för mängder av nya bilar med vanliga förbränningsmotorer, lyxiga bilar och sportiga bilar med superstarka motorer som BMW M5 med V8 och Bentley Continental med en sex liters V12 med 626 hästkrafter.

Hur rätt i tiden ligger dessa bilar? Hur kommer de att tas emot av publiken? 

En del frågar sig också hur rätt i tiden det är med stora bilmässor. De är mycket dyra för tillverkarna och värdet är svårt att uppskatta. 

En del tillverkare menar att egna arrangemang och specialsatsningar i sociala medier ger bättre utdelning. 

Flera har därför valt att avstå från Frankfurt denna gång. Till den gruppen hör bland andra Volvo Cars, Nissan och Peugeot. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.