Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Fords uppdaterade suv vill mer än att vara folklig

Praktisk och flexibel med god lastförmåga.
Praktisk och flexibel med god lastförmåga. Foto: Jacques Wallner

En förnyad Ford Kuga i Vignaleutförande är en trevlig bekantskap. Man kör och trivs tills man ser prislappen!

Ford vill förflytta varumärket uppåt. Vignale är redskapet för det. Det betyder att den är lyxigare än de vanliga fordarna.

Men låt oss börja med uppdateringarna. Nytt system för uppkoppling, Sync 3, som ska göra det enklare att röststyra olika funktioner. Mobiler kan kopplas upp mot Apple carplay och Android auto.

Självparkeringssystemet klarar fler parkeringssituationer. Med ett knapptryck ber föraren bilen identifiera en lämplig parkeringsplats. När detta gjorts behöver föraren bara gasa och bromsa – bilen styr. Sensorer känner av hur nära bilen är andra bilar eller hinder. När det ska backas ut ur en p-ficka känner radar av bakomvarande trafik 20 meter åt vardera håll.

Autobromssystemet har också förbättrats och klarar nu hastigheter upp till 50 km/tim. Föraren varnas för hinder och om inget görs bromsar systemet själv.

Vignaleprovbilen uppges vara ”... det högsta uttrycket för Ford varumärket i Europa...”. Jag möts av ljus, läder, panoramaglastak och välkända Fordinstrument och reglage. I instrumentbrädans mitt finns en åtta tum stor bildskärm.

Körmässigt är Kuga ett säkert kort. Chassi och styrning är bra. Tvålitersdieseln i kombination med automatväxellådan av dubbelkopplingstyp gör tillvaron enkel. För den som vill växla själv finns rattväxelreglage (paddlar). Det finns också ett sportläge som prioriterar prestanda före dieselsnålande. Fyrhjulsdriften behövde aldrig sättas på något svårt prov. Säkerheten är god.

En långtur avslöjar att det är en mycket rymlig och komfortabel bil också. Jag får anledning att använda dragkroken som enkelt fälls ut med knapptryck.

Stopp-startsystem till trots så hamnar dieselförbrukningen i stadstrafiken runt 0,7 liter per mil.

Nu till det tråkiga: Vignalepriset på över 300.000 kronor. Jag hittar ett kampanjpris för Kuga med nya 1,5-litersdieseln med 120 hästkrafter, manuell växellåda och framhjulsdrift för knappt 215.000 kronor. Då är ovan nämnda system tillval som måste adderas. Vill man då verkligen betala så mycket mer för Vignale?

Fakta. Ford Kuga Vignale

Miljö

Koldioxidutsläpp: 134 gram/km.

Diselförbrukning: 5,2 liter/100 km.

Ekonomi

Pris: 332 200 kronor (provbilen 426 200 kronor).

Teknik

Motor: Fyra cylindrar, två liter, 180 hk vid 3 500 varv/min, 400 Nm vid 2 000-2 500 varv/min.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Växellåda: Automat med sex växlar.

Prestanda

Acceleration 0–100 km/tim: 0–100 km/tim: 10 sekunder.

Toppfart: 200 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 454, 186, 170 cm.

Bagagevolym: 456–1 603 liter.

Tjänstevikt: 1 851 kilo.

Maximal dragvikt: 2 100 kilo (1 270 kilo med endast B-körkort).

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.