Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Första laddhybriden under 300.000 kronor

Niro laddhybrid är en smidig och lättkörd kombi i den lägre mellanklassen.
Niro laddhybrid är en smidig och lättkörd kombi i den lägre mellanklassen. Foto: Lasse Swärd

Sydkoreanska Kia fortsätter sin hybridoffensiv med ännu en modell: Kia Niro laddhybrid.

Niro blir den första laddbara supermiljöbilen under 300.000 kronor.

Efter lanseringen i fjol höst av den större laddhybriden Kia Optima och Niro med vanlig hybridteknik kommer nu Niro också som laddhybrid,

Räckvidd på el: 58 kilometer. Grundpris: 298 900 kronor. Det ska jämföras med övriga laddhybrider som kostar runt 400 000 kronor.

Peter Himmer, vd för Kia i Sverige, har stora förhoppningar att fortsätta växa i klassen miljöbilar. Niro hybrid ligger redan fyra på miljöbilslistan.

– Vi klättrar stadigt. Med Niro som laddhybrid ska vi öka ännu mer, både bland privatkunder och företagskunder, säger han.

– För tjänstebilsföraren blir det ett förmånsvärde på 817 kronor per månad efter skatt.

Vidare lockar han med sju års nybilsgaranti och att Kia tagit ledningen i olika undersökningar som visar hur nöjda kunderna är med sina bilar.

Autobroms med fotgängarskydd, adaptiv farthållare och tvåzons klimatanläggning ingår i grundpriset.

Batteriet har en kapacitet på 8,9 kWh (kilowattimmar). Det ska ge en räckvidd på el på 58 kilometer, enligt den europeiska körcykeln NEDC. Den är dock alltför snällt utformad. I verklig trafik kan man räkna med mellan 35 och 45 kilometer, beroende på körstil och i vilken utsträckning man använder luftkonditioneringen.

Under en första kort provkörning (ett par timmar i Stockholmstrafiken i samband med lanseringen) kom vi drygt fyra mil innan elen tog slut. Man får vara försiktig med gasen; trycker man till för hårt vid exempelvis en påfart eller vid en omkörning går också bensinmotorn i gång för att ge extra skjuts. Efter någon minut slår den av.

På vintern får man räkna med att den går i gång då och då trots att batteriet är välfyllt och man bara kör korta sträckor, men det gäller för de flesta laddhybrider.

Tyvärr finns ingen särskild app för att fjärrstyra vissa funktioner eller kolla laddstatus.

Vid växelspaken, som är kopplad till en sexstegad automat, finns en knapp med alternativen hybriddrift eller eldrift. Grundläget är att bilen alltid startar i hybridläget. Växlar man till el slår systemet automatiskt över till hybrid när kraften i batteriet når botten.

Karossformen är kombi. Bagageutrymmet sväljer mellan 324 och 1 322 liter. Lastgolvet är plant, även när man fäller de bakre ryggstöden i förhållandet 40/60.

Bilen är godkänd för att dra upp till 1 300 kilo.

Under huven arbetar en 1,6-liters bensinmotor med 105 hästkrafter tillsammans med en elmotor som ger 60,5 hk och 170 newtonmeter i vridmoment. Den så kallade systemeffekten (båda motorerna tillsammans) är 141 hk och 265 newtonmeter.

Niro mäter 4,35 meter på längden. Det gör den enkel att hantera i storstadens trånga utrymmen. Den är smidig och lättkörd. Är man lätt på gasen kan man lätt klara merparten av vardagstrafikens korta resor på el. Den angivna förbrukningen är 0,13 liter bensin per mil. Det motsvarar 29 gram koldioxid per kilometer.

Som supermiljöbil ger Niro 20 000 kronor i statlig bonus till köparen. Med det nya systemet för fordonsskatt, bonus-malus, som börjar gälla 1 juli nästa år, blir bonusen högre – 26 875 kronor.

Niro känns som ett välkommet tillskott till den snabbväxande klassen supermiljöbilar. Vi återkommer med ett längre körprov.

Fakta. Kia Niro plug-in hybrid

Miljö

Koldioxidutsläpp: 29 gram/km.

Bensinförbrukning: 1,3 liter/100 km.

Miljöförmåner: Ja, supermiljöbilsbonus 20 000 kronor plus fri fordonsskatt i fem år.

Ekonomi

Pris: 298 900 kronor.

Årlig fordonsskatt: 0 kronor.

Servicekostnad 3 år/6 000 mil: ingen uppgift.

Bränslekostnad 2 000 mil/år: 3 500 kronor plus el.

Garantier: nybil 7 år, batteri 7 år, lack 5 år, genomrostning 12 år, vagnskada 3 år, assistans 3 år.

Teknik

Motor: fyrcylindrig bensin, 1,6 liter, 105 hk vid 5  700 varv/min, 147 Nm vid 4 000 varv/min.

Drivning: framhjulsdrift.

Växellåda: automat med sex växlar.

Prestanda

Acceleration 0–100 km/tim: 10,8 sekunder.

Toppfart: 172 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 436/181/160 centimeter

Bagagevolym: 324/1 322 liter.

Tjänstevikt: 1 561 kilo.

Maximal dragvikt: 1 300 kilo.

Betyg del för del

Ekonomi 4

Miljöegenskaper 4

Utseende/image 3

Säkerhet 5

Komfort 4

Utrymme/last 3

Köregenskaper 3

Totalbetyg = 26 av 35

Plus

Pris

Utsläpp

Kvalitetsrykte Garantier

Minus

Dyster förarmiljö

Inga appar

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.