Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Halverad bränsletörst sedan 1980

Nya bilar blir allt bränslesnålare. 1980 drog genomsnittsbilen 1 liter per mil. I fjol var siffran 0,5 liter.

I början av 1980-talet var bränsleförbrukning ingen stor fråga. Visst blev nya bilar lite snålare, men i små steg. Mellan 1980 och 1985 gick den genomsnittliga förbrukningen ned med fem procent. Bensinpriset var lågt, även med dagens mått mätt, mellan 9 och 10 kronor per liter. Någon debatt om koldioxidutsläpp förekom inte.

Utvecklingen ska jämföras med de senaste fem åren, mellan 2011 och 2016, då förbrukningen sjönk med 14 procent. Lägg till att dagens bilar är både starkare och tyngre än de bilar som såldes 1980.

Men siffrorna ger en delvis förskönande bild. I verklig körning är skillnaderna betydligt mindre. Enligt miljöorganisationen T&E i Bryssel har skillnaden mellan angiven och verklig körning ökat från nio procent år 2001 till 42 procent. I den senaste mätningen från december i fjol hamnade Mercedes i topp med den största avvikelsen för modellerna A- och E-klass. De drog 56 procent mer än vad som sades i broschyrerna. Även Volvo hamnade illa till med en fjärde plats och 47 procents avvikelse.

Förklaringarna är flera. Tillverkarna utnyttjar numera alla möjligheter för att optimera sina testbilar maximalt för att komma så lågt som möjligt och därmed klara de allt hårdare kraven på utsläpp. Däcken pumpas extra hårt, håligheter och skarvar tejpas igen och extra lättflytande oljor används, bara för att ta några exempel. Ny bränslebesparande teknik som start/stop ger extra utdelning eftersom körcykeln är så snällt utformad.

En högre förbrukning än angivet innebär också mer utsläpp av övriga delar i avgaserna. Det gäller exempelvis försurande och hälsoskadliga kväveoxider, som i Volkswagens fall med hjälp av manipulerad mjukvara var mer än 40 gånger över gränsvärdet.

Hårdare regler inom EU är på gång, som förhoppningsvis leder till mer rättvisande värden för nya bilar som ska certifieras. Körcykeln skärps och testerna kompletteras med körning också i verklig trafik. De nya reglerna ska fasas in med start i höst.

1980 låg Volvo etta på tio-i-topp med modellen 240. Den fanns i flera utföranden. En av de vanligaste var versionen GL med 102 hästkrafter och manuell fyrväxlad låda med överväxel. Den drog enligt deklarationen 1 liter per mil och med automatväxellåda 1,13 l/mil.

Dagens motsvarighet Volvo S60 T3 med 152 hästkrafter och sexväxlad manuell låda drar 0,56 liter per mil. Automaten drar bara obetydligt mer: 0,58 liter per mil.

Tio-i-topp 1980. De populäraste bilarnas förbrukning, liter/mil

1. Volvo 240 1 liter

2. Saab 900 0,98

3. VW Golf 0,74

4. Volvo 340 0,88

5. Opel Kadett 0,73

6. Saab 99 0,94

7. Mercedes 230-300 1,19

8. Opel Rekord 1900/2000 1,04

9. Ford Fiesta 0,75

10. Ford Taunus 0,97

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.