Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Norge hetaste elbilslandet

Elbilarna svarade för 16 procent av totalmarknaden i Norge i fjol.
Elbilarna svarade för 16 procent av totalmarknaden i Norge i fjol. Foto: Lasse Swärd

Försäljningen av elbilar gick trögt i Europa i fjol. Totalt registrerades 90.795 bilar, en ökning med endast 2,9 procent från året före. Laddhybrider däremot gick betydligt bättre - särskilt i Norge!

Norge var även i fjol den enskilt största marknaden i Europa för rena elbilar, alltså bilar som går på enbart el och som saknar förbränningsmotor. Men den totala försäljningen i landet föll med sex procent till drygt 24.000 bilar, trots en relativt kraftig återhämtning under det sista kvartalet.

Uppgången i Norge mot slutet av året kunde inte kompensera för fallet på flera andra marknader under det fjärde kvartalet. Elbilarna backade med totalt sex procent till 25 236 bilar. Det ska jämföras med marknaden som helhet i Europa (EU plus Efta) som under steg med drygt tre procent till 1,2 miljoner bilar.

Fallet blev ännu djupare för gruppen laddhybrider, som har både förbränningsmotor och en eller flera elmotorer. De flesta laddhybrider kan körs på el i upp till fyra-fem mil innan förbränningsmotorn tar vid.

Under sista kvartalet gick försäljningen ned med närmare 13 procent. Men då ska man komma ihåg att det fjärde kvartalet 2015 var ovanligt starkt, så jämförelsen för både elbilar och laddhybrider haltar en aning.

Bilden ljusnar när man ser på utfallet för hela fjolåret: då steg laddhybriderna med 17 procent till 112.999 bilar. De rena elbilarna ökade med 2,9 procent till 90.795 bilar.

I Sverige skedde en kraftig uppgång för elbilarna under det fjärde kvartalet - plus 30 procent. Men helåret slutade ändå på minus.

Trots politiska mål om en fossiloberoende fordonsflotta, supermiljöbilsstöd och nedsatta förmånsvärden för att styra efterfrågan ligger Sverige långt efter Norge i elektrifieringen av transportsektorn. Tidigare gällde det rena elbilar, men nu har Norge dragit i väg även i kategorin laddhybrider. I fjol skedde rena explosionen - en rusning med hela 160 procent till 20.653 bilar.

Norge körde därmed upp till andra plats i Europa bland laddbara bilar. Och landet behöll förstaplatsen bland rena elbilar, trots nedgången totalt sett.

Norge ligger inte bara på första och andra plats om man ser till försäljningen i absoluta tal. Mer intressant är att jämföra volymerna med den totala försäljningen av nya bilar, inräknat bensin- och dieseldrivna bilar. Då får man fram andelen elbilar och laddhybrider i förhållande till totalmarknaden.

Norge sticker ut som den grönaste elbilsmarknaden i Europa med en andel elbilar på 16 procent.

Motsvarande siffra för hela Europa är 0,6 procent. Sverige ligger i stort sett lika illa till som övriga länder i Europa med en andel elbilar på endast 0,8 procent.

De fem mest sålda elbilarna i Sverige:

  1. Tesla Model S 838
  2. Nissan Leaf 836
  3. Renault Zoe 418
  4. Tesla Model X 290
  5. VW E-up 131

De fem mest sålda laddhybriderna i Sverige:

  1. VW Passat GTE 3804
  2. Mitsubishi Outlander 1819
  3. Volvo V60 1239
  4. Volvo XC90 983
  5. BMW 330e 615
Fakta. Elbilstoppen i Europa

Land År 2016 År 2015 Förändring i %

Norge 24 222 25 779 -6,0

Frankrike 21 751 17 268 26,0

Tysjland 11 410 12 363 -7,7

Storbritannien 10 264 9 934 3,3

Nederländerna 4 147 4 148 0,0

Österrike 3 826 1 677 128,1

Schweiz 3 295 3 257 1,2

Sverige 2 945 2 962 -0,6

Berlgien 2 054 1 358 51,3

Spanien 2 005 1 342 49,4

Totalt EU + Efta 90 795 87 533 2,9

Totalmarknaden 15 131 719 14 202 273 6,5

Laddhybridtoppen i Europa

Land År 2016 År 2015 Förändr i %

Storbritannien 24 714 17 054 44,9

Norge 20 653 7 947 159,9

Nederländerna 18 612 39 763 -53,2

Tyskland 13 751 11 118 23,7

Sverige 10 257 5 700 79,9

Frankrike 7 429 5 589 32,9

Belgien 6 903 2 477 178,7

Schweiz 2 829 2 369 19,4

Spanien 1 511 785 92,5

Italien 1 317 739 78,2

Totalt EU + Efta 112 999 96 436 17,2

Totalmarknaden 15 131 719 14 202 273 6,5

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.