Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Populär pickup testad på motorväg

Ska pickuper bli lika populära som suvar? Det funderar jag på när jag kör den moderniserade Isuzu D-Max Viking.

Det är ett tidens tecken att när det första halvårets bilförsäljning i USA summeras efter sex månaders sjunkande bilförsäljning så står två biltyper emot: suven och pickupen.

Ett annat tecken är att i år lanserar Mercedes-Benz en pickup. Den ska vara lyxigare och mer av livsstil än slitvarg i blåställ. Andra biltillverkare har redan gett sig in i pickupsegmentet med drygt fem meter långa bilar som Fiat med Fullback (baseras på Mitsubishi L200) och Renault med Alaskan (baseras på Nissan NP 300 Navara).

Nåväl, den Isuzu D-Max jag fått låna är en Viking. Det innebär att det är den mest livsstilsutrustade av det tiotal alternativ som Isuzu kan erbjuda.

Det betyder dubbelhytt med plats för fem, komfortfjädring som är mjukare än standard och därför ger en behagligare gång när bilen körs tom; alltså utan nästan ett ton last på flaket.

Foto: Jacques Wallner

Dubbelhytt med plats för fem i Isuzu D-Max.

Den har också skärmbreddare, tonade bakrutor, sidosteg, fälgar och grill i en särskild grå färg, rullock för flaket, dragkrok, parkeringssensor bak, lysdiodextraljus samt en niotums bildskärm med navigation och backkamera med mera.

Det går att låsa upp förardörren med nyckeln kvar i fickan. Det nya pickuplivet börjar med att man på lastbilsvis får klättra upp för att ta sig in i hytten. Väl på plats bakom ratten har man en god överblick över omgivningen.

Foto: Jacques Wallner

Bakom ratten har man en god överblick över omgivningen.

Ser mig omkring; läderklädsel, tygmattor, en bastant växelspak, en niotums bildskärm i mitten av instrumentbrädan och till höger om mig i mittkonsolen ett metallfärgat vred för val av drivning. Det känns ombonat. Noterar att ratten bara är ställbar i höjd.

D-Max har fått både ny 1,9 liter stor dieselmotor med 164 hästkrafter och nya växellådor; manuell och automat, båda med sex växlar. I provbilen finns automaten som också går att växla manuellt med växelspaken: framåt uppåtväxling - bakåt nedåtväxling.

Jag trycker in startknappen och väcker maskin till liv. Om drivlinan är den ena stora nyheten så är uppdateringen av multimedia den andra. Nu går det att ansluta mobiler till både Apple Carplay samt Android Auto. Jag kopplar upp mobilen med blåtand och nöjer mig med att strömma musik från förr.

Även med komfortfjädring blir det litet skumpigt i en olastad bil eftersom det är stel bakaxel och bladfjädring bak. Det är först när jag fyller på med folk som det blir bättre. Fast tre vuxna ska man helst inte resa med i baksätet. Det blir trångt. Fyra i bilen reser bekvämt visar det sig under en framgångsrik resa fram och åter till Eskilstuna.

I svensk motorvägsfart samtalar vi utan problem medan motorn snurrar med cirka 2.000 varv per minut. Rödmarkeringen på varvtalsmätaren börjar först vid 4.200 varv/min. Styrning och väghållning övertygar i 120 km/tim.

Storleken till trots ska ingen tro att det är svårt att köra Isuzupickupen. Motorn och automatväxellådan samarbetar smidigt. Kombinationen dragkrok-backkamera- parkeringssensor gör att man vid backning kan komma fantastiskt nära exempelvis andra bilar och hela tiden veta exakt var man är. Ska det klagas så är det på att det är tungstyrt vid trånga parkeringsmanövrer.

I normalfallet på torr asfalt kör man D-Max med drivning endast på bakhjulen. Drivvalsvredet står då på ”2H” (tvåhjulsdrift i högfartsområdet). I hastigheter upp till 100 km/tim vid körning rakt fram kan man med vredet gå mellan ”2H” och ”4H” (fyrhjulsdrift högfartsområde). För att utnyttja lågväxelområdet får man stanna, lägga i neutralläget och föra vredet till ”4L”.

Under svåra körförhållanden har föraren också hjälp av med- och motlutsassistenter som ser till att det hålls en låg kontrollerad fart utför och håller bilen vid start i motlut.

Ska man ha full utdelning från en pickup ska man både lasta och dra. Det är Isuzun bra på. Det tråkiga för många är att den goda dragförmågan, 3,5 ton, kräver ett E-körkort för att nyttjas fullt ut.

Det inklädda flaket med matta har fyra förankringsöglor för surrning av gods och bakläm med dämpad fällning.

Foto: Jacques Wallner

Det inklädda flaket har fyra förankringsöglor för surrning av gods.

Används inte baksätet kan dess ryggstöd fällas. Under sitsarna bak finns små lönnfack för smågrejer.
Säkerhetsmässigt ser D-Max välutrustad ut även om moderniteten autobroms saknas.
Dieselförbrukningen höll sig hela tiden kring 0,8 liter per mil.

Frågan är om man behöver en drygt fem meter lång bil som väger två ton för att manifestera sin livsstil?

Foto: Jacques Wallner

Bakläm med dämpad fällning. Foto bilder i text: Jacques Wallner

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.