Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Raket som tar en tillbaka till framtiden

Kawasaki Z 900 är ett smidigt, kraftfullt och lättmanövrerat redskap i stadstrafiken.
Kawasaki Z 900 är ett smidigt, kraftfullt och lättmanövrerat redskap i stadstrafiken. Foto: Fredrik Funck

Kawasaki Z 900 är ingenting mindre än en raket som vill ta oss tillbaka till framtiden. Enkel, kraftfull och lättmanövrerad utan onödig vikt är den som gjord för den som söker motorcykelkörningens ursprungliga glädje.

Allt är lätt med nya Z 900 som är efterträdaren till Z 800. En ny fackverksram i stål och en svingarm i aluminium bidrar till att den körklara vikten bantats ned med 19 kilo till 210 kilo jämfört med företrädaren. Samtidigt har den nya fyrcylindriga motorn fått ytterligare tolv hästkrafter till ett sammanlagt antal om 125.

Foto: Fredrik Funck

Radfyran är ett kraftpaket som erbjuder nästan 0,6 hästkrafter per kilo mc.

Jag tror att det var 1960-talets mc-filmer och bikerkultur som fick utvecklingen att gå mot mer glidare, cruisers, choppers eller vad man nu vill kalla dessa hojar för som inte ivrade för att göra körningen enklare. I dag blåser det andra vindar i mc-branschen. Praktiska motorcyklar dominerar. Bara några få mc-tillverkare envisas med att fortsätta med stora tunga glidare.

Z 900 rymmer inget som inte gör körningen till den centrala upplevelsen. Moderniteter som körprogram för olika förhållanden typ regn, bana och så vidare saknas. Sitthöjden har minskats så att fler kan få ned fötterna på asfalten (för de långa finns en högre sadel att välja till).

Sittställningen är upprätt och benen sluter tätt om den avsmalnade tanken. Den upprätta körställningen är perfekt i tätorter där man behöver ha så bra uppsikt som möjligt. En flytkristallskärm (LCD) ger den information som primärt behövs: varvtal, växelindikation, hastighet (ja det finns tripp, räckvidd, tid och förbrukning med mera också). Det finns till och med en liten indikering för ekonomisk körning. Villkoret för en sådan är att varvtalet är maximalt 6.000 varv/min och att gaspådraget är mindre än 25 procent av det tillgängliga.

Foto: Fredrik Funck

Instrumentering är enkel. Varvtalsmätaren har tre visningslägen.

Motorn låter beskedlig när den startas med ett knapptryck. I med ettan och väl på rull känns Z 900 moppelätt. Tänk sväng och den styr in i böjarna. Ett fint chassi i kombination med en hjulbas på bara 145 centimeter gör motorcykeln lättmanövrerad både i tät stadstrafik och längs vindlande landsvägar.

Radfyran till motor är en lätthanterlig kraftkälla som drar bra i hela varvtalsregistret. Föraren kan välja när det ska köras aktivt eller bara utföras en persontransport. Det är fullt möjligt att lägga i sjätte växeln från 50 km/tim för att pressa bensinförbrukning och utsläpp.

Fast det är inte så kul. Motorn vaknar till på allvar från så där 6 000 varv/min. På högsta växeln i svensk motorvägsfart når man inte högre än till 5 000 varv/min. Rödmarkeringen börjar först vid 11.000 varv/min... Den sjätte växeln är mer av en överväxelkaraktär jämfört med de första fem som ligger tätare intill varandra.

Nej, lägre växlar och högre varvtal, gör att föraren belönas med ett piggt och rappt gensvar ackompanjerat av ett härligt motorvrål. Accelerationen är fullt tillräcklig för den ”supernakna” (Kawasakis benämning av de kåplösa gathojarna) Z 900. Kraftresurserna är svåra att utnyttja inom lagens råmärken. Det går lätt snabbt. Väldigt snabbt!

Kopplingen är lättmanövrerad och har en slirfunktion som hindrar bakhjulet att sladda eller hoppa vid brutala nedväxlingar.

De låsningsfria bromsarna (ABS) tar ned farten snabbt och effektivt när det behövs. Fjädringen är inställbar så varje förare kan hitta en som passar.

Foto: Fredrik Funck

Lysdiodbakljuset visar ett Z för alla som hamnar bakom. Foto bilder i text: Fredrik Funck

Provmotorcykeln är utrustad med ett tillvalspaket som består av en liten vindavvisande frontkåpa, tankskydd, effektljuddämpare och en plastkåpa med ett litet stöd för nedre delen av ryggen som täcker passagerarplatsen.

En knapp vecka går snabbt med Z 900. Bensinförbrukningen jämfört med en bil imponerar inte. Försäkringskostnaden är avskräckande. Men vill-ha-faktorn är ändå stark när vi till slut skiljs åt.

Fakta. Motorcyklar i Sverige

I fjol nyregistrerades 10 178 motorcyklar; en uppgång med 8 procent jämfört med föregående år.

Från och med i år måste nya motorcyklar klara utsläppsnormen Euro 4. Hittills i år, januari – juli har det nyregistrerats 8597 motorcyklar; en uppgång med drygt 11 procent jämfört med samma tid i fjol.

I juli fanns det, enligt SCB/Trafikanalys, nästan 323 000 motorcyklar i trafik och närmare 218 000 avställda.

Fakta/Kawasaki Z900 PerformancePris:

Fakta/Kawasaki Z900 Performance

Pris: 91.900 kronor (provmotorcykelns pris 104.300 kronor).

Garantier: 2 år med möjlighet att köpa till ytterligare två års garanti för 3.270 kronor.

Försäkringskostnad: Kawasakis märkesförsäkring hos Svedea, helförsäkring, helår, Stockholm, ägare 30 år = 10.364 kronor/år, 50 år = 8.757 kronor/år.

Motor: rak, fyra cylindrar, 948 kubikcentimeter, vätskekyld, 125 hästkrafter vid 9.500 varv/min, 99 newtonmeter vid 7.700 varv/min.

Kraftöverföring: manuell, sex växlar, kedja.

Vikt körklar: 210 kilo.

Tank: 17 liter.

Längd/bredd/höjd/sitthöjd: 207, 82, 106, 79 centimeter.

Bromsar: fram dubbla 300 mm skivor och fyrkolvsok, bak enkelskiva 250 mm med enkelkolvsok.

Bensinförbrukning: 5,5 liter/100 km vid blandad körning.

Koldioxidutsläpp: 138 gram/km.

Toppfart: 240 km/tim.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.