Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Så skyddar du dig mot nya bilstölder

Foto: Lasse Swärd

Moderna, dyra bilar stjäls utan spår av våld och utan att bilnycklarna saknas. Vad kan man göra för att skydda sig? Vi skrev till de fyra största bilförsäkringsbolagen som lämnade sina bästa tips.

 

Vi har tidigare skrivit om hur bilar stjäls genom att deras kommunikation mellan bil och nyckel kopieras. Har ert bolag någon rekommendation hur kunderna kan eller ska skydda sig?


If: Ja, vi rekommenderar att bilen utrustas med spårsändare. Man kan också köpa ett nyckelskydd med insydd metallfolie som spärrar radiosignalerna till och från nyckeln alternativt lägga nyckeln i kylskåpet eller i en metallburk med lock.
Folksam: Behandla nyckeln som en värdehandling. Lämna den inte obevakad i jacka eller väska.
Länsförsäkringar: Är man ute på stan kan man slå in nyckeln i aluminiumfolie. Det stoppar radiovågorna från nyckeln. Förvara nyckeln i plåtburk hemma eller på jobbet - och inte alldeles innanför ytterdörren. Förvara nyckeln som en värdehandling.
Trygg-Hansa: Hur dumt det än kan låta så är det inte fel att förvara nyckeln i en plåtburk om du äger ett fordon med ett så kallat keyless-system (nyckellöst, DN:s anm). Plåtburken kan hindra signalen som nyckeln avger från att fångas av tjuvarna.

Har ert bolag något gott råd till biltillverkarna?
If: Det är en ständig katt-och-råttalek mellan biltillverkarnas stöldskydd och tjuvarnas metoder att kringgå dessa. Ett exempel kan vara avstängningsknapp för natten eller olika former av sleep-funktion på nycklarna.
Folksam: Följ den internationella stöldskyddsnorm som exempelvis NVSA.
Länsförsäkringar: Biltillverkarna måste fortsätta att effektivisera stöldskyddet.
Trygg-Hansa: Biltillverkarna måste jobba hårdare med att göra det svårare att kapa bilarna på detta sätt. Det gäller även problematiken med reservdelsstölderna som i dag kostar försäkringsbolagen mer än vad helstölderna gör.

Kommer de här bilstölderna leda till högre premier för särskilt utsatta bilmärken?
If: Inte i nuläget. Vi arbetar långsiktigt och höjer inte premierna på grund av tillfälliga förändringar av skadekostnaderna.
Folksam: Om vissa bilmärken har högre skadekostnader över tid jämfört med andra bilmärken, så kan premien behöva justeras.
Länsförsäkringar: Det är naturligt att om en specifik modell hos en biltillverkare är utsatt för omfattande helstölder och skadekostnaderna ökar kommer försäkringspremien höjas för dessa bilmodeller.
Trygg-Hansa: Det krävs en ihållande trend över en längre tidsperiod för att våra premier ska påverkas.

Vad har ert bolag för krav på bilars stöldskydd?
If: Bilen ska vara låst. Nyckeln får inte finnas i anslutning till bilen, glasrutorna ska vara märkta vid resa i ett urval högriskländer.
Folksam: Vårt aktsamhetskrav i villkoren säger att bilen ska låsas med ratt- eller växellås när den lämnas. Nyckeln får inte lämnas i närheten av bilen eller förses med uppgifter om namn, adress eller registreringsnummer.
Länsförsäkringar: Fordonet ska låsas med originalmonterat ratt- eller växelspakslås. Om originalmonterat elektroniskt stöldskydd finns ska det aktiveras när fordonet lämnas.
Trygg-Hansa: Det generella kravet vi har är att fordonet ska vara låst med tändningslås.
Försäkringsbolagen uppger också att för vissa dyra bilmodeller kan det ställas krav på bilägaren att installera spårsändare.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.