Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Så törstig är vår supermiljöbil i verklig trafik

Möjligheten att ladda vår supermiljöbil Mitsubishi Outlander i ett motorvärmaruttag gav bara tillfällig utsläppslindring i vinterkylan. Långresan till fjällen visade 0,85 liter bensin per mil.

Efter flera landsvägsresor med vår senaste supermiljöbil Mitsubishi Outlander står det klart att det frestar på miljön att lämna invanda ladd- och körmönster.

I stan, där de flesta resor är korta, går bilen mest på el. I försiktig fart och med avslagen luftkonditionering kan man vintertid nå fyra mil. Det betyder noll utsläpp från avgasröret. Men så fort elen sinar i batteriet mörknar den gröna gloria som omger bilen.

Den fyrcylindriga bensinmotorn som driver framhjulen gillar bensin. Förbrukningen kan i vissa lägen närma sig en liter per mil. Det ska jämföras med bilens certifierade värde på 0,18 liter per mil. Det är framräknat som ett genomsnitt i en EU-körcykel, som har väldigt lite med verklig körning att göra.

Det är siffran 0,18 l/mil som ger bilen status som supermiljöbil och som gav oss en statlig premie på 40 000 kronor när bilen beställdes. I dag är premien till laddhybrider sänkt till 20 000 kronor. Vidare gynnas bilen av fri fordonsskatt i fem år, gratis parkering och laddning på en rad p-platser samt nedsatt förmånsvärde för tjänstebilsföraren.

I fokus för våra långtest av supermiljöbilar ligger energiförbrukning, hur bilarna presterar i verklig trafik, om det går att nå så låg förbrukning som anges i de glättiga broschyrerna.

Nästan, blev svaret efter vårt första långtest av Toyota Prius ladhybrid. Den visade 0,25 liter per mil efter tre år och 4 000 mil. Enligt deklarationen skulle den dra 0,21 l/mil i snitt, en avvikelse uppåt med 19 procent.

För Mitsubishi Outlander, som i flera år var Sveriges mest sålda supermiljöbil, ser bilden betydligt mörkare ut, rentav alarmerande. Efter 1 200 mil är bensinförbrukningen i vår testbil uppe 0,47 liter per mil. Det är hela 161 procent över angiven nivå.

Förklaringen är att bränsletörsten under långresor är så förhållandevis hög att den till stor del äter upp effekterna av de eldrivna resorna i stan. De flesta bilköpare har körmönster som består av både lokala vardagsresor och långturer.

Den senaste resan till Åre ger en god bild problemet:

Vi börjar med fullt batteri i Solna. Det innebär att eldriften dominerar de första milen, men sedan stiger bensinförbrukningen i rask takt. I Sundsvall, 38 mil senare, går det i 33,4 liter bensin i den alltför snålt tilltagna tanken (rymmer 45 liter). Det betyder 0,88 l/mil.

På hotellet (Scandic på norr) finns gott om motorvärmare, men tyvärr går säkringen när jag försöker ladda. I Duved däremot går det bättre. Motorvärmaren på parkeringen i Hamrebacken ger laddning utan protester. Det gör att vi kan susa runt under veckan i Duved och Åre på el och att snittförbrukningen under den andra delsträckan (31,5 mil) sjunker till 0,76 l/mil.

På vägen mellan Åre och Sundsvall finns flera stationer för laddning och snabbladdning. Bra för den som har tid att stanna. Vi kör dock vidare söderut med oroande blick på bränslemätaren. I Sundsvall visar etapp tre 0,88 l/mil. Nästa stopp i Gävle blir rena chocken: 20,6 liter efter 21,2 mil: 0,97 liter per mil. Nytt rekord.

När jag kommer hem och fyller tanken en sista gång går det i 16 liter bensin. Trippmätaren visar 146,4 kalla och vintriga mil, som totalt krävt 125 liter bensin. Totalt blir det 0,85 liter per mil. Elförbrukningen ligger på drygt två kWh per mil.

MiljöKoldioxidutsläpp:42 g/kmBränsleförbrukning:

Miljö

Koldioxidutsläpp:42 g/km

Bränsleförbrukning: 1,8 liter/mil

Miljöförmåner: Ja, supermiljöbilsrabatt 20 000 kronor, nedsatt förmånsvärde och fri fordonsskatt i fem år.

 

Ekonomi

Pris: från 395 000 kronor (nya versionen från 399 900).

Årlig fordonsskatt: 0 kronor i de första fem åren.

Servicekostnad 3 år/6 000 mil: 9 577 kronor.

Driftskostnad 2 000 mil/år: 5 040 kronor för bensin plus kostnader för el.

Garantier: nybil 5 år/10 000 mil, drivbatteri 8 år/16 000 mil, assistans 5 år, genomrostning 12 år, vagnskada 3 år.

 

Teknik

Bensinmotor: 4 cylindrar, 2 liter, 121 hk vid 4500 varv/min, 190 Nm.

Elmotorer: 2 stycken på vardera 82 hk med 137 respektive 195 Nm. Den ena motorn driver på framhjulen tillsammans med bensinmotorn och den andra på bakhjulen.

Laddtid: 5 timmar med strömstyrka 10A.

Snabbladdning: Ja, i särskilt uttag, Ger 80 procent på 30 minuter.

Drivning: fyrhjulsdrift.

Växellåda: steglös automat.

 

Prestanda

Acceleration 0-100 km/tim: 11 sekunder

Toppfart: 170 km/tim

 

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 470/180/171 cm

Bagagevolym: 463 liter (xxx liter med fällda bakre ryggstöd).

Tjänstevikt:1929 kilo

Maximal dragvikt: 1 500 kilo (1 160 med B-körkort).

 

Betyg del för del

Ekonomi: 4

Miljöegenskaper: 3

Utseende/image: 3

Säkerhet: 4

Komfort: 4

Utrymme/last: 4

Köregenskaper: 3

 

Totalbetyg= 25 av 35

+

Bra räckvidd på el

Lättkörd

Går att snabblada

Bra garantier

Låga servicekostnader

-

Saknar appar

Laddsladd går ej att låsa

Börjar bli till åren

För liten bensintank (45 l).

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.