Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Titta – bilen kör helt själv!

DN:s testförare Jacques Wallner behöver inte ratta, men väl sitta redo att ta över om systemet fallerar.
DN:s testförare Jacques Wallner behöver inte ratta, men väl sitta redo att ta över om systemet fallerar. Foto: Audi

Den stora Audi A8-bilen rullar fram på Autobahn 52 mellan Düsseldorf och Essen i Tyskland. Föraren Simon Ulbrich har händerna i knät och tittar på teve.

Det är Audis automatiserade kösystem Traffic Jam Pilot som kör och har ansvaret för vår framfart.

Simon Ulbrich är projektledare för det som han hävdar är det första riktiga självkörande system som nått upp till nivå 3 (mer om det faktarutan). Bilen håller avståndet till framförvarande bilar. Den håller koll på omgivningen med laserskanner med 145 graders bredd, radar som ser 200 meter framåt, frontkamera, fyra radar i hörnen på bilen som spejar 40 meter, 12 ultrasoniska sensorer som med ljudvågor har koll på den närmaste omgivningen samt fyra kameror som har uppsikt 360 grader runtom.

Det finns en stor förvirring kring graden av självkörande bilar. Simon Ulbrich är säker på sin sak; Audi är först med att nå nivå 3. Vad än andra biltillverkare påstår så har de inte nått längre än till nivå 2. Till och med nivå 2 handlar det bara om assistanssystem som kräver att föraren övervakar.

Vilket innebär att föraren aldrig kan sluta hålla uppsikt över hur bilen manövrerar.

Audis system är produktionsfärdigt och väntas debutera i den för året nya A8-modellen under 2018. Då som tillval.

Varför då börja med kökörning?

Professor Michael Schreckenberg, trafikforskare sedan 25 år och verksam vid universitetet Duisburg/Essen har svaret.

– Köer finns överallt, säger han och fortsätter med att berätta att statistiskt sett så tillbringar Tysklands invånare varje år 60 timmar i bilköer. Köer är också den körsituation som orsakar flest olyckor.

Eftersom Traffic Jam Piloten inte får göra fel så har den backupsystem som ska ingripa om exempelvis den kraftfulla huvuddatorn Zfaz skulle ge upp.

Den som köper A8 får två bilar, skämtar Simon Ulbrich.

Ännu är inte kökörningssystemet fordonstekniskt godkänt i EU och det finns också olika lagar i olika länder som förhindrar att det används. Lägg därtill olika internationella konventioner som kräver strikt föraransvar.

När väl hindren för den nya tekniken övervunnits så är doktor Thorsten Leonhardt, ansvarig för de legala aspekterna, säker på sin sak, då tar Audi ansvaret om Traffic Jam Pilot skulle missa. Bilen sparar kördata och det går därför att se om systemet varit inkopplat vid en eventuell olycka. En kamera i kupén kontrollerar att ”föraren” finns på plats och är vaken. Annars larmar bilen med varningsljud i flera steg, ryck i säkerhetsbältet och kraftiga korta inbromsningar.

Klarar då Traffic Jam Pilot allt? Enligt Audi finns tillfällen då bilen lämnar över till föraren, exempelvis vid kraftig snöstorm, häftigt åskregn eller svår isbildning på bilen.

På Mülheims lilla flygplats får vi på en bana prova på hur det går det till. Jag kör och Simon Ulbrich kopplar in Traffic Jam Pilot med en liten knapp. Hela instrumenteringen framför mig ändras så att jag nu vet att det är bilen som kör själv. När instrumenteringen helt plötsligt signalerar rött anmodas jag i bildskärmen att ta över själv, sedan följer en ljudsignal, bilen saktar in och ger ifrån sig fler ljudsignaler, bältet dras åt, bilen bromsar hårt några gånger. Jag gör inget. Till slut gör den en kraftig inbromsning, varningsblinkar, stänger fönster, låser upp dörrar och stannar. Har föraren fortfarande inte tagit över går meddelande till larmcentral eftersom bilen då tror att föraren är sjuk.

Fakta. 5 nivåer av självkörande bilar

1 Bilen kan sköta någon funktion som exempelvis en smart farthållare som håller koll på avstånd till framförvarande.

2 Bilen kan accelerera, bromsa, styra och hålla sig mellan de vita linjerna. Men föraren måste när som helst vara beredd på att ta över. Flera biltillverkare har gjort så att föraren inte får släppa ratten för lång tid. Här är många framstående biltillverkare i dag.

3 Föraren kan på motorväg i en kösituation som inte håller högre fart än 60 km/tim lämna över till Traffic Jam Pilot. Bilen kör då själv och föraren kan ägna sig åt annat. OM förarens insatser behövs får hon/han minst tio sekunder på sig att ta över. Här är Audi nu.

4 Bilen är självkörande inom vissa gränser. Kanske bara på motorväg, landsväg och stadsgator men ingen annanstans. Föraren är fortfarande kvar. Systemet täcker inte alla områden och miljöer.

5. Bilen är helt självkörande och det är bara att ta bort ratt, växelspak och pedaler. Nu är vi alla bara passagerare.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.