Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Film

Feud: Bette and Joan – tv-drama med Susan Sarandon och Jessica Lange

Suveränt snygg divafejd. En av Hollywoods mest episka fejder utspelade sig mellan Bette Davis och Joan Crawford. Det nya stilfulla kostymdramat ”Feud” fördjupar sig i den bittra rivaliteten mellan två av drömfabrikens största stjärnor.

4

Tv-drama
”Feud: Bette and Joan”
Serieskapare: Ryan Murphy, Jaffe Cohen, Michael Zem
Med: Susan Sarandon, Jessica Lange, Alfred Molina, Judy Davis med flera. Avsnitt 1 (54 minuter). Sänds på HBO Nordic.

Gamla Hollywood tycks aldrig förlora sin dragningskraft. Bara på senare år har så vitt skilda amerikanska filmskapare som bröderna Coen (”Hail, Caesar”), Woody Allen (”Café Society”) och Jay Roach (”Trumbo”) åkt i tidsmaskin tillbaka till drömfabrikens glansigare dagar.

”American horror story”-skaparen Ryan Murphy landar i det tidiga sextiotalet, i ett osäkert och identitetssökande Hollywood med kraschat studiosystem och hårt ansatt av konkurrensen från televisionen. Två av 30- och 40-talens stora stjärnor, Bette Davis och Joan Crawford, har bägge sett sina bästa dagar och kämpar med näbbar och klor för att hålla sig kvar i strålkastarljuset.

Sporrad av konkurrensen får Crawford plötsligt korn på skräckromanen ”What ever happened to Baby Jane?” och resten är, som det brukar heta, filmhistoria (vid den svenska premiären hette den färdiga filmen ”Vad hände med Baby Jane?”. Bette Davis kommer ombord på projektet – och en episk fejd av bibliska proportioner utbryter mellan de två sängrökande, spritpimplande divorna (och varar sedan under seriens åtta avsnitt med kulmen där en rasande svartsjuk Crawford aktivt motarbetar sin motspelare som har chanser att få en Oscar).

”Feud: Bette and Joan” börjar magnifikt med en Golden globe-gala där en andlös Marilyn Monroe får ta emot en statyett medan en salongsberusat bister Joan Crawford kokar av vrede vid sitt bord. Nästa morgon knackar den legendariska skvallerdrottningen Hedda Hopper (Judy Davis i toppform) på hennes dörr för att kräva ett uttalande om ”hur gårdagens innetjej ser på dagens innetjej”. ”Finns det bara plats för en innetjej? Är det så du menar?” försöker Crawford utmattat. ”Piedestalen är byggd av män. Den har bara plats för en gudinna åt gången”, säger Hopper avfärdande och vippar med sin karaktäristiskt tokiga fjäderhatt.

En elegant inledning på en dessvärre tidlös, könsbaserad orättvis värld som drabbade och fortsätter drabba kvinnliga skådespelare över en viss ålder – oavsett kompetens. ”Feud” – med 68-åriga Jessica Lange och 70-åriga Susan Sarandon i riktiga paradroller – är dock ett lysande exempel på att dagens tv-serievärld i alla fall ibland är mer progressiv än filmvärlden. Den här typen av lager-på-lager-skådespeleri är en stor utmaning, men både Sarandon och Lange hanterar det lysande och är sevärda i vartenda bitchigt meningsutbyte.

Har man noll koll på ”Vad händer med Baby Jane?” (som faktiskt i sin tur utlöste en liten våg av skräckfilmer med äldre damer) kan ”Feud” möjligen kännas en smula filmhistoriskt intern, men det gedigna hantverket, drivet och den stilfulla inramningen lär vara tillräckligt lockande ändå.