Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Filmrecensioner

Martin Larsson: Becker – Kungen av Tingsryd

Inte så kul. Småfiffel i Småland eskalerar i summariska avrättningar, skriver Wanda Bendjelloul om ”Becker – Kungen av Tingsryd”

2

Dramakomedi

”Becker – Kungen av Tingsryd”

Regi, manus: Martin Larsson

I rollerna: Henrik Lilliér, Peter Lorentzon, Helen Sjöholm, Shanti Roney m fl. Längd: 1 tim 27 min (från 11 år). Språk: svenska.

 

Anagram har seglat upp som ett av de mer intressanta filmbolagen under de senaste åren. Vid sidan av diverse humorserier har de gjort en rad starka klasskildringar som Gabriela Pichlers ”Äta sova dö”, Måns Månssons ”Yarden” och nu senast ”Jordgubbslandet” av Wiktor Ericsson, som DN:s Helena Lindblad i somras utsåg till ”en av årets hittills bästa, vackraste och mest engagerande filmer”.

Precis som Wiktor Ericsson är den här filmens regissör, Martin Larsson, långfilmsdebutant med flera avsnitt som manusförfattare till tv-serien ”Starke man” (om ett kommunalråd i skånska Svinarp) bakom sig.

Steget från det fiktiva Svinarp med sin rika flora av byoriginal och småpåvar till Tingsryd är inte särskilt långt. Med lokalpatriotism som förevändning är i princip allt möjligt.

Johan Becker (en karaktär som för övrigt dök upp redan i Axel Peterséns ”Avalon” 2011) är en småfifflare som tillsammans med bästa vännen Stefan pinkat in sydöstra hörnet av Småland som sitt revir.

Inget klipp är för litet för Becker som fyller sina lagerlokaler med allt från smuggelsprit till stora partier med chokladbollar. Därtill är han involverad i en rad lokala byggprojekt, som en takrenovering av skolan och en ny ishall.

Förhoppningen är att ishallen, förutom att sätta bygden på kartan ska ge honom och den korrumperade kommunordföranden Annika (Helen Sjöholm) en rejäl privat förtjänst. Utåt sett handlar Becker dock enbart med utemöbler i konstrotting.

”Kungen av Tingsryd” är länge ohotad som herre på täppan tills det dyker upp två oerhört ondskefulla danskar med nya typer av varor och tjänster på orten i form av knark och prostituerade.

Filmen beskrivs i presstexten som en thrillerkomedi. Det är en missvisande genrebeskrivning eftersom detta inte är en särskilt rolig film. Det eskalerande våldet mellan danskarna och Becker driver raskt handlingen från småfiffel av det oskyldigare slaget till trafficking och summariska avrättningar. När allt är som körigast dumpas dessutom en nioårig flicka i Beckers farstu som påstås vara hans dotter varpå filmen tar några trevande steg i riktning mot att bli ett drama.

Det är tydligt att det framför allt är det omfattande persongalleriet som varit drivkraften i projektet. En rad namnkunniga skådespelare dyker upp i små biroller, Torkel Petersson briljerar till exempel för andra gången på kort tid i rollen som skånsk skitstövel (senast gjorde han det i ”Jordgubbslandet”).

Henrik Lilliérs (som spelar Becker) nedtonade spelstil och fantastiskt uttryckslösa uppsyn verkar dubbelt. Det vill säga att det både gör det svårt att engagera sig i hans karaktär samtidigt som det bidrar till en stark känsla av autenticitet. Något som förstärks av den skakiga handkameran. Trots det fastnar ”Becker – Kungen av Tingsryd” i långörer och tillför väldigt lite nytt till berättelsen om småstaden som plats och en gangsters drivkrafter.

Tre andra svenska landsbygdskomedier:

”Sunes sommar” (1993), ”Smala Sussie” (2003), ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” (2013).