Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Jan Lööfs populära böcker kan stoppas

Förlaget bad Jan Lööf att rita om ett flertal illustrationer i ”Ta fast Fabian” eftersom de ansågs vara problematiska.
Förlaget bad Jan Lööf att rita om ett flertal illustrationer i ”Ta fast Fabian” eftersom de ansågs vara problematiska. Foto: Emil Wesolowski

En konflikt har blossat upp kring två av Jan Lööfs barnböcker. Förlaget Bonnier Carlsen har granskat dem och hittat ”stereotypa skildringar av andra kulturer”.

Nu riskerar böckerna att stoppas.

Det är två av författarens mest populära barnböcker – ”Morfar är sjörövare” och ”Ta fast Fabian” – som just nu ses över eftersom man från förlagets sida anser att böckerna innehåller stereotypa skildringar av andra kulturer.

– De har ställt ett ultimatum. Antingen måste jag rita om böckerna, eller så kommer de inte att ges ut längre, säger Jan Lööf.

När DN når författaren har han precis avslutat ett möte med förlaget där man diskuterat böckernas framtida utgivning.

– Jag gick med på att vi lägger ner böckerna, för att inte riskera att förlaget hamnar i knipa. Om en bok försvinner från hyllorna glöms den ju snart bort. Men nu har jag ångrat mig. Det är klart att jag helst vill att mina böcker ska finnas kvar till försäljning.

”Morfar är sjörövare” gavs ut första gången 1966 och har sedan dess getts ut i flera upplagor, både på svenska och på andra språk som franska och spanska. Bilderboken som är skriven och ritad av Lööf följer en pojke som ger sig ut på sjörövaräventyr med sin morfar och möter karaktärer som den elaka sjörövaren Omar och gatuförsäljaren Abdullah. Nyligen trycktes boken i 100 000 exemplar som gavs ut gratis i samarbete med Läsrörelsen och McDonald’s. Men trots att boken är populär och efterfrågad kommer den alltså inte att ges ut längre, berättar Jan Lööf.

I diskussionen om den andra boken, ”Ta fast Fabian” från 1997, ombads han att rita om ett flertal illustrationer som förlaget ansåg problematiska. Han gjorde ett försök.

– De hade bland annat synpunkter på jazzmusikerna som uppträder, nån var för utklädd och nån fick inte ha på sig solglasögon när han gick och lade sig. Det dög inte. Så jag gjorde några skisser men till slut insåg jag: det här går inte, det blir för tokigt. Då svarade de med att säga: ”Då lägger vi ner boken.”

Foto: Emil Wesolowski”Trumslagaren jag har ritat av var en kompis till mig som jag själv uppträtt med”, säger Jan Lööf . Foto: Emil Wesolowski

Kan du förstå deras invändning, att bilderna är problematiska?

– Trumslagaren jag har ritat av var en kompis till mig som jag själv uppträtt med. Han heter Rebop Kwaku Baah och dog för trettio år sedan, men skulle han se bilden så vet jag att han skulle bli smickrad. Han var en väldigt vacker man. Förlaget bryr sig mycket om diskussioner i sociala medier har jag förstått, och får de minsta kritik så backar de, säger Jan Lööf.

2012 rasade debatten om en annan av förlagets författare Stina Wirsén och hennes Lilla Hjärtat. Kritikerna hävdade att böckerna och filmen innehöll en rasistisk blackface-karikatyr. Det ledde till att Bonnier Carlsen valde att sluta sälja böckerna. Förlagets återutgivning av Hergés ”Tintin i Kongo” och deras böcker om Barna Hedenhös har också hamnat i debattens centrum på senare år, av liknande orsaker.

Eva Dahlin är litterär chef på Bonnier Carlsen och menar att förlaget har tagit åt sig av händelserna.

– Stormarna har påverkat oss, absolut. Det har varit bitvis svåra debatter, men det har varit nyttigt för oss. Vi är många kvinnor i redaktionen och därför har ryggmärgsreflexen kanske varit mer självklar när det kommer till ojämställda skildringar, än för den här typen av frågor. Numera har vi en bättre insikt och större medvetenhet kring problematiken, säger Dahlin och berättar att man i dag ägnar mycket tid internt åt att gå igenom äldre utgivningar.

Lööf uppger att ni har ställt ett ultimatum – rita om, annars stoppas böckerna.

– Det är olyckligt att han uppfattar det så. Vi har inte tagit ställning i den här frågan än, det pågår fortfarande en diskussion, och en möjlig lösning var att han skulle rita om. Jag uppfattade det som ett gemensamt beslut mellan oss och Jan.

Enligt Lööf är det numera bestämt att böckerna inte längre ska ges ut?

– Jag delar inte den uppfattningen. Det är inte klart än. En viktig aspekt att komma ihåg är att vi som förlag inte har en skyldighet att en särskild bok ska finnas i vårt lager, bara för att vi en gång har haft den. Men det är alltid en diskussion vi för med upphovsmakaren.

Jag gick med på att vi lägger ner böckerna, för att inte riskera att förlaget hamnar i knipa.

Men meningarna går isär. Enligt Jan Lööf ska förlaget dessutom ha skickat ett mejl om att man planerar att makulera resterande 5 000 exemplar av nuvarande upplaga av ”Morfar är sjörövare”. I fallet ”Ta fast Fabian” är upplagan redan slutsåld. Enligt Eva Dahlin har det dock aldrig varit tal om makulering och mejlet som Jan Lööf hänvisar till finns inte, säger hon.

Varför är Jan Lööfs böcker problematiska?

– Det handlar om stereotypa skildringar av andra kulturer, något som inte är konstigt eftersom alla bilder skapas i en kontext, i sin tid, vilken är föränderlig. Har man till exempel sitt ursprung i Mellanöstern kan man vara trött på att sällan vara på den goda sidan i litterära skildringar. Barnboken har en särställning eftersom man läser böckerna över en längre tid och äldre tiders synsätt lätt lever kvar okommenterat. Som vuxen har man kanske sina nostalgiska glasögon på sig och missar saker som kan upplevas problematiska för andra. Vi har fått reaktioner från läsare på hans böcker, men det är inget som vi har påverkats av. Diskussionen har funnits internt under en längre tid.

Har ni som förlag blivit ängsligare efter årens debatter?

– Nej, det här handlar absolut inte om att vi har blivit rädda för att skildra obekväma ämnen. Det här handlar snarare om en medvetenhet och en respektfullhet inför våra yngre läsare. För oss är Jan och hans författarskap otroligt viktigt. Den pågående diskussionen handlar om hur vi på ett respektfullt sätt kan ta hänsyn till samtida värderingar och samtidigt förvalta ett kulturarv, säger Eva Dahlin.

Att byta förlag och ge ut böckerna någon annan stans är inte aktuellt för Jan Lööf. Han har varit knuten till Bonnier Carlsen i hela sitt yrkesliv och säger att han trots konflikten känner sig trogen förlaget.

– Jag är 76 år gammal och orkar inte byta. Det här handlar inte om pengar för mig. Men jag kommer nog inte att göra fler bilderböcker för barn, säger Jan Lööf.

Fakta. Mest känd för ”Skrot-Nisse”

Foto: Axel BjörklundJan Lööf föddes 1940 i Trollhättan. Efter studier på Konstfack i Stockholm har han varit verksam som illustratör, tecknare och barnboksförfattare. Han har även översatt flera böcker för barn och medarbetat i dockfilmer för tv.

Mest känd är han för boken ”Skrot-Nisse” som kom 1976. Boken ligger till grund för den populära dockserien ”Skrotnisse och hans vänner” som hade premiär på SVT 1985.

På senare tid har Jan Lööf gett ut böcker som ”När Felix blev stor”, ”Apor och andra djur” och ”Nu kör vi!”.

I april utsåg Svenska Akademien Jan Lööf till årets mottagare av Schullströmska priset för barn- och ungdomslitteratur. Han har tidigare tilldelats Selma Lagerlöfs litteraturpris och Astrid Lindgren-priset.