Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Jordan Peeles skräcksuccé vågar ta sig an rasmonstret

Den sylvassa skräcksuccén ”Get out” är en satirisk och social kommentar kring spända rasrelationer. Nicholas Wennö ringde upp regissören Jordan Peele inför den svenska premiären den 19 april.

Som afroamerikan har Jordan Peele fått lära sig att vara lite på sin vakt. Donald Trumps inflyttning i Vita huset har inte direkt minskat hans paranoia.

– Trump har släppt ut det amerikanska rasmonstret ur garderoben. I den afroamerikanska erfarenheten ingår att hela tiden bevittna rasism samtidigt som alla säger att den inte existerar. Vi har alltid fått höra att vi är paranoida eller galna som tänker så mycket på rasfrågor. Trump-administrationen är någon som står och pinkar på ditt ben och påstår att det i själva verket regnar, säger Jordan Peele och skrattar lite på en historiskt usel telefonlinje till New York.

– Det är hög tid att prata om rasismen i det amerikanska samhället på ett seriöst och uppriktigt sätt, lägger han till.

Obama spräckte visserligen glastaket, men samtidigt vaggades vi in i en falsk säkerhet medan de grumliga värderingarna kokade under ytan.

Peeles bidrag till diskussionen är den humoristiska skräckfilmen ”Get out” som har svensk premiär efter påsk. Den är ett slags modern korsning av klassiker som ”Gissa vem som kommer på middag?” (1967) och Ira Levin-filmatiseringen ”Fruarna i Stepford” (1975). ”Get out” kretsar kring den svarta New York-fotografen Chris (spelad av Daniel Kaluuya) som för första gången ska presenteras för sina vita liberala svärföräldrar i den övre medelklassen.

Chris är skeptisk till weekendtrippen trots att hans flickvän Rose (spelad av ”Girls”-skådespelaren Allison Williams) försöker bota hans paranoia med repliken ”Min pappa skulle ha röstat på Obama för tredje gången om han bara kunnat …”. Att svärfadern öppnar konversationen med samma replik gör inte Chris ett dugg lugnare. Lika lite som en rad dåliga omen staplas på hög; döda djur, mardrömmar och svärföräldrarnas helsvarta tjänarstab som stirrar på honom med en underlig, zombieartad blick.

– Jag ville göra en film som slog hål på den här myten om att vi hade lämnat rasismen bakom oss för gott med en svart president i Vita huset. Obama spräckte visserligen glastaket, men samtidigt vaggades vi in i en falsk säkerhet medan de grumliga värderingarna kokade under ytan.

– ”Get out” är ett slags traumabearbetning av de obehagliga känslorna som återigen har släppts loss efter att ha lurat i vassen under åtta år, säger Jordan Peele som lyckades synka sin filmremiär med att Donald Trump installerades som USA:s 45:e president.

– Samtidigt ville jag göra en skräckfilm som lyfte fram teman som ras och rasism som inte riktigt behandlats i en skräckfilm sedan ”Night of the living dead”, säger Jordan Peele och syftar på George A Romeros 60-talsklassiker där en svart man jagas av en mobb av vita zombies.

Just när Peele arbetade med manuset till ”Get out” blev den 17-åriga highschooleleven Trayvon Martin skjuten till döds i en vit förort till Miami. Även om Jordan Peele inte själv har varit offer för öppet rasistiskt våld så finns det ett strukturell och osynlig rasism inbyggd i samhället, menar han.

– Jag insåg att detta faktiskt fortfarande var ett brännande ämne när Trump anklagade Obama för att inte vara äkta amerikan. Det var en av de mest öppet rasistisk taktikerna som jag någonsin sett inom amerikansk politik. En person som medvetet ljuger om en annan persons ursprung – och kom undan med det, suckar Jordan Peele.

Men ”Get out” siktar också in sig på den självgoda vita liberala eliten som skryter om att den är helt fördomsfri.

– Den liberala vita eliten som försöker säga att de inte är rasistiska på något sätt är ett lika stort problem som något annat. ”Get out” är en film om att vi inte vill erkänna den rasism som finns inom oss, säger Jordan Peele och tillägger:

– Fast, visst, jag kan villigt erkänna att jag ibland också ser rasism där den inte existerar. Men just denna osäkerhet är ett perfekt tillstånd för en huvudrollsfigur i en skräckfilm. Jag ville att publiken skulle uppleva omgivningen med Chris ögon i en och en halv timme.

Det visade sig att Peele haft fingertoppskänsla. Lågbudgetfilmen ”Get out” som kostade 43 miljoner att spela in drog in nära 300 miljoner kronor första helgen. Åtta veckor senare har filmen spelat in mer än 1,6 miljarder kronor.

Själv har han analyserat vad som skrämmer oss sedan han var liten. Han växte upp på Upper East Side i New York med sin mamma och en gigantisk vhs-samling med filmer av regissörer som Steven Spielberg, Stanley Kubrick och David Cronenberg.

Medan hans jämnåriga kompisar var ute och dejtade varandra på helgerna satt han hemma och valde mellan titlar som ”Alien”, ”Rosemary’s baby” och ”Edward Scissorhands”. Som ung filmnörd fungerade också Ridley Scotts ”Thelma & Louise” som en viktig ögonöppnare.

– Det är en film som jag aldrig skulle ha trott att jag skulle gilla innan jag hade sett den. Jag var helt uppslukat av den eftersom den gav mig möjligheten att se världen genom dessa kvinnors ögon. Den betydde enormt mycket för mig som blivande filmskapare, förklarar Jordan Peele som också ser likheterna med ”Fruarna i Stepford” där en ondskefull herrklubb har ersatt stadens hemmafruar med hubotar.

– Om min film handlar om ras så handlar ”Fruarna i Stepford” om kön. Efter den filmen gick jag inte ut från biografen och kände mig anklagad för att vara man. Snarare kunde jag relatera till huvudpersonens (spelad av Katherine Ross) mentala tillstånd genom att uppleva det genom hennes ögon. På samma sätt hoppas jag att min film ska fungera, säger Peele.

Till en början var många skeptiska till att manuset till ”Get out” skulle passera Hollywoods filter för tabubelagda ämnen. Alla har heller inte varit lika förtjusta i filmen.

– Jag förväntade mig en betydligt större backlash än det blev. De mest högljudda kritikerna har som vanligt inte ens sett filmen. Storyn tycks fungera både som bra underhållning och som en social kommentar som tycks ha svetsat publiken samman. Min största skräck var att ha skapat ett konstverk som splittrar publiken som bara leder till mer rasism, skepticism eller motvilja, säger Jordan Peele.

En humorkarriär kom emellan och ledde till att debuten dröjde till han närmade sig 40. Peel har främst gjort sig ett namn i humorshowen ”Key & Peele” och ”MadTV” där han imiterat svarta celebriteter som Snoop Dogg och Bill Cosby. Under alla åren som komiker upptäckte han att humorn hade mycket gemensamt med skräckgenren.

– Båda genrerna tillåter oss att känna primitiva känslor och att gräva i tunga ämnen i ett tryggt sammanhang. Det är lite som terapi. Jag kände att jag kunde använda allt jag lärde mig i komedin i ”Get out”. Den bästa komedin och skräckfilmen utspelar sig i verkligheten, säger han.

Jag hoppas att Trump inte har hunnit se filmen eftersom han egentligen borde jobba. Samtidigt så är han ju på golfbanan var och varannan dag, så man vet aldrig …

Jordan Peele menar att det finns kusliga likheter mellan Trump-administrationen och skräckfilm.

– Ett av de mest effektiva verktygen i skräckfilm är ovissheten om hur det ska sluta. Ta till exempel filmer som ”Paranormal activity” och ”Blair witch project” där 90 procent av spänningen består av ovissheten om vart det ska ta vägen. Det är filmer som får åskådaren att fantisera om mardrömsscenarion.

–  Trump är en mästare på att både skapa och spela på denna ovisshet. Det är ett slags långsam gasljus-effekt där grumliga värderingar gradvis blir mer och mer acceptabla på grund av kulturen han främjar. En del av det svåra med att förstå Trump är att det är omöjligt att säga var hans verkliga värderingar slutar och var hans strategiska utspel börjar. Vi vet inte vem han är – förutom att det är en snubbe som är motiverad av rädsla, ego och narcissism, säger Jordan Peele.

Har du fått någon reaktion från Trump eller Vita huset om filmen?

– Nej. Och jag hoppas att han inte har hunnit se filmen eftersom han egentligen borde jobba. Samtidigt så är han ju på golfbanan var och varannan dag, så man vet aldrig …

Trots allt väljer Jordan Peele att vara optimistisk inför framtiden. Han håller med Barack Obama om att framsteg och utveckling inte alltid följer en spikrak linje.

– Så, det handlar mer om att hålla huvudet kallt och tänka strategiskt än att bara vara arg och skrika. Det handlar om att skadereglera så gott det går och ta oss igenom detta tillsammans, säger Jordan Peele.

Skräckälskande komiker.

Jordan Peele är född 1979 i New York och är gift med komikern Chelsea.

Han drömde om att bli skräckfilmsregissör som tonåring, men började i stället studera marionettdockspel på en konstskola i New York. Där bildade han en humorduo tillsammans med sin rumskamrat Rebecca Drysdale, som numera skriver för Jordan Peeles Emmy-belönade humorshow ”Key & Peele”.

Han tvingades tacka nej till drömerbjudandet att imitera Barack Obama på Saturday Night Live på grund av att han satt fast i ett kontrakt med konkurrerande Fox.

Peele har skrivit och spelat i actionkomedin ”Keanu” (2016) och gjort en rad småroller i ett 40-tal tv-serier och filmer. ”Get out” är hans debut som filmregissör.

”Get out” har svensk premiär 19 april.