Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konstrecensioner

Adam Broomberg & Oliver Chanarin på Hasselblad Center

Bromberg & Chararins ”Exodus, Divine violence” med bibeltexter.
Bromberg & Chararins ”Exodus, Divine violence” med bibeltexter. Foto: Adam Bromberg & Olivier Chararin

Kraftfullt. Fasansfulla pressbilder parade med bibeltexter, skriver Karin Faxén Sporrong om utställningen med konstnärsduon Broomberg & Chanarin som nu visas på Hasselblad Center.

Fotoutställning

”Don’t start with the good old things but the bad new ones”

Adam Broomberg & Oliver Chanarin

Hasselblad Center, Göteborg. Visas tom 14/5

 

En tonårsflicka gråter på en buss med en mobiltelefon tryckt mot örat. En enda mening i den intilliggande bibeltexten är prydligt understruken med en tunn rödpenna: ”In a mountain of wilderness”. Uppslaget är en del av det enorma verket ”Divine Violence” från 2013 av den prisbelönta konstnärsduon Broomberg & Chanarin som nu visas på Hasselblad Center.

Sidor ur Gamla Testamentet, täcker väggarna. Meningar i bibeln om inre och yttre våld är illustrerade med nutida fotografier från Archive och Modern Conflict i London.

Konstnärsduon lät för ett par år sedan ett polisteam analysera dammet på Sigmund Freuds besökssoffa. Nu använder de sig av en annan av 1900-talet kulturella giganter: Bertold Brecht. Verket är nämligen inspirerat av dramatikerns bibel som duon funnit i Brechtarkivet i Berlin, i vilken han samlade pressbilder och anteckningar från sin samtid.

På utställningen visas också verket ”War Primer 2”, från 2011. Det är en appropiering av Brechts vid det här laget legendariska bild- och textprojekt ”War Primer/Kriegsfibel” från 1955. Boken ställer världskrigets fasansfulla pressbilder mot hans täta, intensiva, konstaterande dikter. Det är en lika estetiskt vacker som kraftfullt samhällskritisk publikation. Till sin version har konstnärerna fogat ännu en dimension: pressbilder från det som kallas USA:s krig mot terrorn.

Brecht är kanske mest känd som dramatiker och författare. Här intar han sin rättmätiga plats som central figur i samtidskonsten. Från Weimartiden till andra världskrigets tid i exil och fram till sin död strävade Brecht efter att gifta ihop modernismens estetik med en samhällskritisk approach i såväl dramatik som text och bild. Det som då var radikalt är i dag en etablerad metod i samtidskonsten.

Jag slås till marken av utställningen. Det är norm- och samhällskritik på högsta nivå. Eller helt enkelt ett slags högtflygande Verfremdung, främmandegöring, som Brecht kanske skulle ha kallat det.