Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kulturdebatt

Tomas Forser: Varför vill Borås strypa sin rosade stadsteater?

Sacen ur Borås stadsteaters ”Raseri” som blev en oväntad succé i våras.
Sacen ur Borås stadsteaters ”Raseri” som blev en oväntad succé i våras. Foto: Robert Elmengård

Nu är det dags igen. Borås beslutsamma kulturnämnd och dess verkställare vill förändra villkoren för Stadsteatern. Den här gången så dramatiskt att det finns skäl att befara ett första steg mot nedläggning.

För några år sedan blev man kvitt teaterchefen Monica Wilderoth som hade visioner men nog inte var helt bekant med den kulturella miljön. Hon hamnade delvis i konflikt med både teaterns personal och kommunalpolitikerna. Borås kulturförvaltning betraktade hon som dysfunktionell och mindre vetande på fältet. Hon hade nog mer rätt än fel. Wilderoth var verksam mellan 2012 och 2013.

Läs mer: Elfriede Jelineks pjäs är den bästa föreställningen som Borås stadsteater gjort på länge.

Gugge Sandström skulle ta över. Han hade suttit länge på chefsstolar. Bland annat på såväl Folkteatern i Göteborg som på den stadens stadsteater. Men också på Borås stadsteater. Nu gjorde han comeback och i en intervju i Radio Sjuhärad förklarade han att han tänkte arbeta vidare i Wilderoths anda. ”Det finns ingen teater i Sverige som är lika ålderdomlig och byråkratisk som Borås” (1/11 2013).

Hans chefsperiod varade i knappt två dygn.

Efter honom tog Johan Huldt över som tillförordnad chef. Huldt är garvad med ett förflutet på Turteatern och uppsättningar på både Stockholms och Uppsala stadsteatrar. I en intervju sa han att han hade förstått att det varit turbulent på teatern. Sedan 2014 heter teaterchefen Maria Nyman. Hon var tidigare bibliotekschef. Hösten 2015 tillträdde Ragna Wei som ny konstnärlig ledare. Hon avgick i tisdags.

En stor triumf i våras var Elfriede Jelineks ”Raseri”

Kulturchefen i Borås heter Eva-Lotta Franzén. Vad jag förstår är hon en beslutsfähig chef utan större teaterkunnande. Men det är hon som nu lägger fram en verksamhetsplan för teatern. Den går ut på att teaterns egna uppsättningar halveras och ersätts av gästspel. Det innebär bland annat att man kan friställa personal på teatern. Kulturchefen är nöjd med sin plan. Det blir fler gästspel och större variation i utbudet, säger hon i Borås Tidning (16/8). ”Det ska bli mer musik och annan scenkonst, bland annat dans”, tänker hon sig. Konkret betyder det ”att teaterns egna produktioner dras ned till två eller tre om året, det vill säga ungefär hälften av i dag”. Men visst, ”vi befarar en arbetsbrist”, fortsätter hon med illavarslande nyspråk. Men gratulerar Borås: ”Kulturhuset är i första hand till för boråsarna och skattebetalarna”.

Inte undra på att Ragna Wei kastar in handduken.

Ja, det är en sorglig historia och det är bedrövligt att detta sker under en period där Borås Stadsteater haft betydande konstnärliga framgångar och dessutom attraherat stor publik. Den har Wei och teatern vunnit med smart repertoar där de konstnärliga visionerna präglat stora satsningar.

En stor triumf i våras var Elfriede Jelineks ”Raseri” i Melanie Mederlinds regi och med en ensemble som strålade av självtillit. Så fick den också publikt gensvar.

Den föreställningen var inget gästspel. Den gick ganska länge och med allt större publik. Folk tipsade varandra om något utöver det vanliga.

Den 24 augusti är det nämndmöte i Borås. Då skall Franzéns operativa plan avtäckas i sin helhet.

Måtte kulturförvaltningen besinna sitt ansvar. I de konstnärliga frågorna saknar den kompetens.

Vad var det som det stod på den famösa banderollen när det begav sig för några år sedan: ”Teaterchef utan åsikter sökes!” Den polisanmäldes av kulturchefen och togs ned.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.