Maja Rung och Elin Skarin i ”Fun home” som är full av passion, kitsch och humor.
Maja Rung och Elin Skarin i ”Fun home” som är full av passion, kitsch och humor. Foto: Sören Vilks

Charmig queermusikal om konst som försoning.

MUSIKAL
”Fun home”
Av Alison Bechdel
Manus och sångtexter: Lisa Kron. Musik: Jeanine Tesori. Översättning: Ulricha Johnson. Regi: Carolina Frände. Scenografi: Jenny Kronberg. Kostym och mask: Patricia Svajger. Kapellmästare:  Marika Willstedt. Koreograf:  Anna Ståhl. I rollerna: Frida Modén Treichl, Maja Rung, Mira Blomme Stahlhammer, Lily Wahlsteen, Fredrik Lycke, Birthe Wingren, Hugo Bremberg, Oskar Norgren, Samuel Falkner, Olle af Klercker, Emil Almén, Elin Skarin.

”Ibland verkade det som att min pappa tyckte att det var trevligt att ha barn.”

Numera nämns Alison Bechdel nog oftast i samband med det där filmtestet som bär hennes namn, men hennes ”Fun home” från 2006 (”Husfrid”, Galago 2009) tillhör tveklöst seriegenrens moderna kanon. I varvade tidslager får vi möta Alison i barndomens Pennsylvania, där familjen cirklar runt pappa begravningsentreprenören – han som är krävande, distanserad och pedantisk. I college kommer Alison ut som lesbisk bara för att i samma veva få veta att även pappa är homosexuell – strax efteråt kliver han ut framför en lastbil. Och i nutidsplanet sitter en vuxen kvinna som försöker förstå vad som hände. Med precision och rikedom fångar den grafiska romanen ”Fun home” kylan hos en olycklig far och hustyrann.

En 43-årig lesbisk serietecknare som med mängder av höglitterära referenser ser tillbaka på sitt knepiga ursprung är inte det vanligaste stoffet för en mainstreammusikal. Men manusförfattaren Lisa Kron har sett att konflikterna är klassiska och som skrivna för scenen, medan Jeanine Tesoris musik lägger en explosivt emotionell dimension till en redan stark berättelse.

När Carolina Frände nu tar ”Fun home” till Europa och Klarascenen har hon betonat genrens bästa element – passion, kitsch och humor – men hållit stramare i de klichéer som inte sällan hör musikalformen till. Serieformatet, som i boken skapar ett slags episk långsamhet, vänds på teatern till sin motsats, med hastigt tempo och snabba klipp. ”Ny ruta”, säger tecknaren och ritar fram handlingen. Tyvärr hejdas den flödande impulsen något av de tröga lösningarna kring Jenny Kronbergs fina scenografi, som rullas ut och in på scenen med viss möda.

Frida Modén Treichl bottnar fint i den nutida Alison med pondus, klang och coolness, medan Maja Rung fumlar omkring på college i ett bedårande roligt sexuellt uppvaknande. Men ”Fun home” är till sin själva kärna en barndomsskildring med en åttaåring som bärande kraft, vilket naturligtvis ställer särskilda krav på ensemblen. Och Mira Blomme Stahlhammer som gör rollen i kväll är inget mindre än en sensation! Det tar egentligen emot att recensera barn, men hon är faktiskt chockerande bra, och har inga som helst problem att matcha sina vuxna motsvarigheter när Alison till slut står där vid scenkanten med sina olika åldrar utvikta samtidigt. Och alla bärs de fram av Marika Willstedts kaxigt drivande orkester, som sitter insprängd i en bur av spånskivor vid scenens fond.

Men det som verkligen slår sig in i bröstet och dröjer sig kvar är gestaltningen av föräldrarna Bechdels infrusna liv, och allt det som gick om intet. På var sitt håll släpper Fredrik Lycke och Birthe Wingren ut pustar av tyst desperation innan sammanbrottet är ett faktum – och det är alldeles hjärtskärande. Men trots sina sorgkanter är denna queermusikal en ljuvligt charmig komedi om konsten som försoning, och om att inte låta livet rinna bort mellan fingrarna.