Pelle Erövraren 2 - den stora kampen på Helsingborg Arena

Vacklande kamp. En storsatsning med något otydligt resultat, skriver Rikard Loman om ”Pelle Erövraren 2 - den stora kampen” en musikal efter Martin Andersen Nexøs roman.

Musikal

”Pelle Erövraren 2 – den stora kampen”

Av Erik Norberg & Alexander Öberg efter Martin Andersen Nexøs roman

Libretto & sångtexter: Erik Norberg. Regi: Alexander Öberg. Dirigent: Stefan Solyom. Scenografi: Zofi Nilsson. Kostym: Yvonne Ericsson. Med: Danilo Bejarano, Malena Laszlo, Lars Wiik, Tuva B Larsen, Jörgen Düberg, Evamaria Björk, Sasha Becker m.fl. Scen: Helsingborg Arena. Speltid: 2 tim 40 min.

”All-in” heter det på pokerspråk när alla pengar satsas på ett kort i en alltid lika äventyrligt gest: Nu må det bära eller brista! Musikalen ”Pelle Erövraren 2” signalerar på alla sätt ”all-in”. Bara tre år efter den första musikalversionen av Martin Andersen Nexøs bistra, socialrealistiska klassiker på Helsingborgs stadsteater kommer ”Pelle Erövraren 2 – den stora kampen”, som utgår från tredje boken i Nexøs romansvit om Pelle.

Här är Pelle vuxen och handlingen har flyttats från Bornholm till Köpenhamn, men den stora skillnaden mellan musikal ett och två är skalan och satsningen. Stadsteatern samarbetar den här gången med Helsingborgs Symfoniorkester och Helsingborg Arena. Erik Norberg och Alexander Öberg har skrivit ny musik; Norberg har även skrivit librettot och Öberg regisserar. Scenen myllrar av musiker, skådespelare och sångare, och i salongen finns gott om utrymme att göra publiksuccé med.

I ”Pelle Erövraren 2” traskar Pelle inte längre uppgivet runt i mylla; han blickar segervisst ut över Olympiaområdet från en väldig affisch som leder tankarna till ”Les Misérables” och ”Doktor Zjivago”. Danilo Bejaranos vuxne Pelle intar både Helsingborgs stora, nybyggda multiarena och 1800-talets Köpenhamn med det solidaste självförtroende man kan tänka sig.

”Här hjälper vi varandra”, säger Evamaria Björks tilltufsade Fru Frandsen, men Jeppe är sin egen lyckas smed. Den stora kampen intresserar honom inledningsvis bara så länge han kan vinna prinsessan och halva kungariket för egen del, och det gör han redan i första akten. Han lyfts i själva verket av både arbetare och kapitalister.

Konflikten kommer sig av att han inte kan tillfredsställa alla samtidigt och själv inte riktigt vet vad han vill: egen bekvämlighet eller ett rättvisare samhälle? Är det inte just denna konflikt varje framgångsrik SSU-ordförande genomlider på tröskeln till karriärpolitiken?

Varje gång Pelle anför de förtryckta åker de röda fanorna och elgitarren fram. Varje gång han böjer sig för de rika blir det mysigt och ombonat i lägenheten, och hans fru, Malena Laszlos fackledardotter, spinner belåtet. Varje gång den stora kampen drar igång – igen – suckar hon uppgivet och sjunger med sträv patosröst om tvåsamhet, men det är oklart vem som är publikens identifikationsfigur. Kanske är det i själva verket Bill Huggs tunge Lassefar, som återkommer från första musikalversionen, eller Tuva B Larsens Marie som sjunger så vackert och vemodigt om sina förhoppningar.

Danilo Bejaranos Pelle ger till slut upp den stora kampen och publiken börjar osäkert applådera. För egen del blir jag mest groggy och besviken: Det var alltså det magra resultatet av att gå ”all-in” på Martin Andersen Nexø – för andra gången – kring 1 maj 2017.