Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Scenrecensioner

Recension: "Spelman på taket" på Malmö opera

Kerstin Hilldén som Chava, Kristin Lidström som Hodel och Tuva B Larsen som Tzeitel.
Kerstin Hilldén som Chava, Kristin Lidström som Hodel och Tuva B Larsen som Tzeitel. Foto: Malin Arnesson

Några träskåp, lådor och andra avlagda möbler. Ibland behövs det inte mer för att bygga en by. Essensen av Jerry Bock och Joseph Steins 1960-talsmusikal är ”man tager vad man haver”-principen.

”Spelman på taket”

Musik: Jerry Bock.
Manus: Joseph Stein, baserat på berättelser av Sholem Aleichem.
Sångtexter: Sheldon Harnick.
Översättning: Jan Mark, Bo Ericsson, Lars Rudolfsson.
Scenografi och kostym: Leslie Travers.
Ljus: Thomas C Hase.
Ljud: Anders Ekstedt.
Koreografi: Lynne Hockney.
Regi: Orpha Phelan.
Dirigent: Stefan Solyom.
Medverkande: Philip Zandén, Katarina Ewerlöf, Tuva B Larsen, Kristin Lidström, Kerstin Hilldén, Åsa Fång, Jonas Schlyter, Oscar Pierrou Lindén med flera samt Malmö operakör och Malmö operaorkester.
Scen: Malmö opera.
Speltid: Cirka 3 timmar.

 

Mjölkhandlaren Tevje är inte rik, men han har sina traditioner och sina fem döttrar. Två faktorer som inte låter sig förenas när tiderna förändras.

”Spelman på taket” var fjolårets storsatsning på Uppsala stadsteater. Nu är den åter aktuell på Malmö opera och nog ligger tematiken i tiden. Här får man ingen fiolspelande balansakt genom luften som i Uppsala. Men den irländska regissören Orpha Phelan och hennes konstnärliga team har ändå lyckats fånga det både sköra och gripande i denna symbolik.

Utan traditioner skulle livet vara lika vingligt som en spelman på taket, säger Tevje. Men världen runt omkring honom rämnar med eller utan. Handlingen utspelar sig i det förrevolutionära Ryssland under tidigt 1900-tal med allt vad det innebär av politiska motsättningar och förföljelser av judar.

Philip Zandéns storskäggige Tevje för sina muttrande samtal med gud. Katarina Ewerlöf gör hans barska hustru Golde och Åsa Fång den ampra äktenskapsmäklerskan Jente. Men det är Tevjes inre kamp det handlar om. Som prövad patriark slits han mellan sina ”å ena sidan” och ”å andra sidan”. Mellan tradition och förnyelse. Mellan sin tro och sina döttrar som vill gifta sig av kärlek: med en fattig skräddare, en revolutionär student och en ryss.

Det är tonträffen i de tragikomiska replikerna som bär den här musikalen, inte skönsången. Zandén och Ewerlöf står för starka skådespelarinsatser, medan den unga generationen tillför de ljuva rösterna: Tuva B Larsen, Kristin Lidström och Kerstin Hilldén som de äktenskapsrebelliska döttrarna, Jonas Schlyter och Oscar Pierrou Lindén som två av deras fumliga friare.

I centrum står också medryckande klezmermusik och vackra melodier. Ur operaorkestern lockar Stefan Solyom fram både dynamik och musikalisk dramatik. Ljussättning och scenografi skapar en stämning som är både vacker och ödesmättad. Som när garderober till sist läggs på rygg och subtilt förvandlas till den fasansfulla samtidsbilden av överfulla flyktingbåtar på väg mot ovissheten.

Den här storyn slår så hårt att den egentligen inte behöver några moderniseringar för att kännas angelägen. Humorn gör samtidigt berättelsen uthärdlig; man skrattar aldrig åt Tevje, man skrattar med honom. Och på samma sätt är det med gråten. Malmö opera har inlett höstsäsongen med en mycket stark och drabbande musikal.