Skivrecensioner

-M-, Toumani Diabaté & Sidiki Diabaté
”Lamomali”
(Wagram/Border)

Maher Cissoko
”Kora fo”
(Ajabu!/Border)

Det här är två helt olika skivor med koramusiker från två mäktiga musikfamiljer. Diabatés och Cissokos har varit verksamma som jali i hundraåriga generationsled tillbaka, långt innan Senegal och Mali fanns på kartan. I Sverige har Maher Cissoko gjort sig ett namn i koraduo med hustrun Sousou. Här debuterar han solo som singer/songwriter där gitarren bytts ut mot den klangrika koran. Spelstilen är perkussiv. Ibland låter det trevande som att han inte riktigt landat i sitt uttryck ännu. Men ändå är det rogivande vackert och albumet växer för varje lyssning.

Soundet på ”Lamomali” är inte alls lik tidigare skivutgivningar av de briljanta koraspelarna Toumani Diabaté och sonen Sidiki. Det beror på att den franska rockstjärnan -M- (Matthieu Chedid) i hög grad satt sin prägel på albumet. Koran försvinner alltför ofta i ett musikhav av fransk pop, smäktande stråkar, klassiska sångröster, vrålande elgitarrer, elektroniska effekter, ömsom rap, ömsom funk. Gästartisterna tillhör alla toppskiktet som Fatoumata Diawara, Mamani Keita, Amadou & Mariam. Plötsligt dyker också Youssou N’Dour upp och brasilianske Seu Jorge i discofunk. -M- har öst på extra allt. Bitvis är det riktigt bra men som helhet märkligt spretigt och obalanserat.

Bästa spår: ”Kora Fo” (Maher Cissoko), ”Mama” (Lamomali)

Obs: Båda albumen får 3 i betyg.