Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Ropen skalla, en tröja med tryck till alla!

Maria Grazia Chiuris t-tröja för Dior med texten ”We should all be feminists” blev viral och världsberömd efter Paris modevecka i höstas.
Maria Grazia Chiuris t-tröja för Dior med texten ”We should all be feminists” blev viral och världsberömd efter Paris modevecka i höstas. Foto: Giovanni Giannoni/WWD/REX

STILKRÖNIKA. Kläder med budskap är inget nytt, men när mode och feminism arbetar ihop blir det extra tryck bakom orden.

Om folk inte vill lyssna på dig, vad får dig att tro att de vill höra vad din tröja har att säga? Det skrev den amerikanska skribenten och satirikern Fran Lebowitz i sin debutbok ”Metropolitan Life”, 1978.

Då, för snart fyrtio år sedan, hade hon retat upp sig på den tidens vanligt förekommande t-tröjor med skämtsamma texter med anspelningar på sex och droger. Boken, som är en samling med giftiga texter och oneliners om samtida fenomen, fick många recensenter att dra paralleller till den brittiske författaren Oscar Wilde och hans sprudlande bon mots.

Citatet har sedan dess ofta används för att avfärda tröjor med tryck i allmänhet som meningslöst trams. Sedan några månader tillbaka är det emellertid lite svårare att generellt vifta bort talande tröjor.

Inte bara för att de just nu är överallt förekommande, inte minst i modevärlden där texter på kläder är en av årets stora trender.

Så sent som för ett par veckor sedan skickade till och med det glammiga italienska modemärket Versace ut plagg inför hösten 2017 prydda med ord som ”loyalty” och ”unity”. Under New York fashion week lät designern Prabal Gurung, ursprungligen från Nepal, modeller bära tröjor med texter som ”I am an immigrant” och ”Stronger than Fear”.

I dagens turbulenta tid uttrycker tröjor med text inte bara bärarens personliga tycke och smak, eller brist därpå. Många av dem signalerar också en underliggande – och högst verklig – desperation över läget.

De kan förstås även fungera som ett slags bärbart peptalk, vilket fått tröjor med slogans som ”The future is female” att bli enormt populära.

Just det citatet användes till exempel flitigt av Hillary Clintons supportar inför det amerikanska presidentvalet.

Den seriösa ton som genomsyrar många av dagens tröjtexter med uppgift att inge styrka, har även lett till att en överraskande brygga i dag har slagits mellan mode och feminism. Genrer som ofta betraktat varandra med viss skepsis. Kanske kan man kalla det för ett slags lågintensivt kallt krig mellan yta och innehåll.

Men under Paris modevecka i höstas började en islossning ske. Då visade designern Maria Grazia Chiuri sin första kollektion för det franska modehuset Dior. Hon är den första kvinnan på posten som chefsdesigner i märkets sextioåriga historia, och spänningen inför hennes visning var därför stor. Och hon fick till en fullträff.

Men det var inte tack vare spännande design, eller stor skrädderikonst. Det berodde på en enkel vit t-tröja med tryck. På den stod orden ”We should all be feminists” tryckt i versaler.

T-tröjan, som modellen på catwalken bar till en lång och skir blå glittrande tyllkjol och platta gympadojor, fick sociala medier att spraka av upphetsning. Bilden blev en av Parisvisningarnas mest spridda.

För många utanför modevärlden är orden ”vi borde alla vara feminister” självklara. Men här gavs de extra tyngd genom att citatet var plockat från en essä (och TED-talk) från 2013 av Chimamanda Ngozi Adichie, författare till romanen ”Americanah”, bland annat. Hon var själv på plats under modevisningen.

Att tröjans avsändare var ett av de mest respekterade modehusen i världen – och fick uppbackning av en hyllad kvinnoaktivist – gjorde att den blev viral och världsberömd. Det skänkte också något som t-tröjor med feministiska tryck aldrig tidigare har varit i närheten av att ha, men borde ha rikligt av för att höras av dem som tidigare inte lyssnat: ett skimmer av glamour.

T-tröjor med tryck

Den första t-tröjan med tryck såg ljuset 1948. Då lät New Yorks guvernör Thomas E Dewey trycka en tröja med en bild på sig själv och orden ”Dew-it-with-Dewey” då han gav sig in kampen om presidentposten. Tröjan finns i dag på The Smithsonian, i Washington DC.

1975 tog den amerikanska fotografen Liza Cowan en bild av sin flickvän Alix Dobkin, klädd i en vit t-tröja med texten ”The Future is Female”. 2015 upptäckte den grafiska formgivaren Rachel Berks fotot, lade ut det på Instagram och uppmanades att återuppliva tröjans slagkraftiga slogan. Det gjorde hon.

1983 lanserade den brittiska designern Katharine Hamnett t-tröjor med budskap som ”Worldwide Nuclear Ban Now” och ”Preserve the Rainforests” i versaler.

Susanne Ljung

Foto:

Susanne Ljung är journalist och programledare för det hyllade mode- och kulturprogrammet ”Stil” i Sveriges Radio. Hon bor i Stockholm och New York och medverkar i Lördagsmagasinet varje vecka.

Läs tidigare stilkrönikor:

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.