Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Dryck

Boom för folköl ger nya möjligheter

Serverar man öl med låg alkoholhalt finns nya möjligheter att nå ut till kunderna. Folkölsbutiken besöker Hornstulls marknad med sin mobila ölbar.
Serverar man öl med låg alkoholhalt finns nya möjligheter att nå ut till kunderna. Folkölsbutiken besöker Hornstulls marknad med sin mobila ölbar. Foto: Alexander Höglund

I skuggan av den tuffa alkoholpolitiken har Sverige fått en folkölsboom. På mindre än ett halvår har tre nischade specialbutiker öppnat i Stockholm.

Det är helg, solen skiner och Hornstulls marknad är mer än välbesökt. Längst är kön till en av säsongens nyheter, BeerBike, från Folkölsbutiken. Från den specialtillverkade ölcykeln tappas öl på öl av antingen pale ale eller ”suris” upp till helgstrosande soldyrkare.

Samtidigt på Norr Mälarstrand säljer Folk & Friends, ett ölkafé med närmare 60 sorters folk- och lättöl, kyld öl att ta med och förtära på picknick ett par hundra meter bort i Rålambshovsparken. Det är 2017 och folkölet ger Sverige en dryckeskultur som på många sätt påminner om våra vinproducerade europeiska grannar.

– Den svenska ölscenen har verkligen mognat. Hantverksbryggerierna är riktigt duktiga och de sista två åren har vi sett hur fler och fler börjat brygga lätt- och folköl. I dag är kvaliteten så bra, utbudet tillräckligt stort och konsumenterna så intresserade att vi kan driva folkölsbutiker som den här, berättar Johan Palo, grundare av Folkölsbutiken.

Den snabba utvecklingen gör att Sverige nu är världsledande på öl med låg alkoholhalt.

För alkoholhaltiga drycker med under 3,5 procent alkohol finns, med svenska mått mätt, en stor flexibilitet. Ett tillstånd från kommunen räcker, så kan bryggerierna sälja ölet direkt på bryggeriet, från mobila ölbarer som ”BeerBike”, i dagligvaruhandeln och i nischade specialbutiker.

– De som kommer till butiken första gången fascineras över hur mycket öl och bryggerier det finns, många har inte en aning. Dessutom överraskas de av den höga kvaliteten, många är positiva till en stor ölupplevelse med låg alkoholhalt, förklarar Johan Palo.

På Brekeriet, surölsbryggeriet i Landskrona, har bryggarna ställt om en stor del av produktionen till lätt- och folköl.

– Det har visat sig att kombinationen suröl och låg alkoholhalt fungerar riktigt bra, särskilt i kombination med frukt och bär. Kan vi göra bra öl med lägre alkoholhalt vill vi så klart det – särskilt när efterfrågan är stor. Vårt lättöl är faktiskt det öl som säljer bäst, berättar bryggmästare Christer Ek.

– Med lågalkoholöl har vi inte samma begränsningar, vi gör vad vi vill och vi märker att konsumenten är villig att betala för dyrare råvaror och en i slutänden bättre produkt. Vi ser enorm potential och håller just nu på att experimentera med exempelvis fatlagrad folköl, förklarar Christer Ek.

Den snabba utvecklingen gör att Sverige nu är världsledande på öl med låg alkoholhalt, samtidigt som ölet på hemmaplan möjliggör en allt igenom osvensk dryckesupplevelse.

3 x folköl i Stockholm

Bottl3,5hop

Kocksgatan 19

Stockholms första folkölsbutik med över 100 sorter lågalkoholöl och cider. Övervägande del nordiskt, men också ett stort utbud av internationell öl som traditionellt bryggs med låg alkoholhalt.

Folkölsbutiken

Hornsgatan 42A

Ett stort utbud av alkoholsvaga hantverksdrycker från Norden. Erbjuder prenumerationer på bland annat ”After work-öl” och syns varje helg på Hornstulls marknad med ”BeerBike”.

Folk & Friends

Norr Mälarstrand 32

Ett ölkafé med vegetarisk mat och över 60 sorter på flaska och tre sorter på fat där allt går att ta med.