Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Säkerhetsskandalen stänker på den förra regeringen

Transportstyrelsens ställföreträdande generaldirektör avgår efter att ha beslutat om avsteg från säkerhetsreglerna redan sommaren 2014. Myndigheten har uppenbarligen länge haft en slapp säkerhetskultur. Det får säkerhetsskandalen att stänka också på den förra regeringen.

Säkerhetsskandalen på Transportstyrelsen har redan fått två ministrar att avgå. Riksdagen gör sig redo för en misstroendeomröstning om statsministern på fredag. Den kommer Stefan Löfven att klara. Men den borgerliga oppositionen hotar också att fälla försvarsministern, besked ska komma de närmaste dagarna.

Kärnan i skandalen är att Transportstyrelsens förra generaldirektör bröt mot lagen genom att låta icke säkerhetsprövad personal i Östeuropa få tillgång till register som tillsammans med annan information riskerar att avslöja Sveriges hemligaste underrättelsepersonal. Och regeringen gjorde inget för att stoppa henne.

På onsdagseftermiddagen avslöjade DN nya uppgifter som visar att Transportstyrelsens ställföreträdande generaldirektör beslutat om avsteg från riktlinjerna om informationssäkerhet redan sommaren 2014. En stor del av beslutet är sekretessbelagt, men DN:s frågor ledde till att den ställföreträdande generaldirektören omedelbart avgick. Det får tolkas som att ett allvarligt fel begåtts.

Den nya avgången vänder blickarna mot den ansvariga ministern under den tiden, moderaternas Catharina Elmsäter-Svärd. Informerades hon eller hennes departement om avsteget? Vad gjorde hon för att öka säkerheten?

Säkerhetspolisen gjorde en lång förundersökning på Transportstyrelsen innan den förra generaldirektören fälldes för brott. I undersökningen finns förhör med 14 personer som visar att myndigheten inte fäste någon större vikt vid säkerhetsfrågor. De flesta säger att de inte känner till vilken information som ska skyddas. ”Det har varit hemligt vad som är hemligt”, säger en anställd.

"Vem bär ansvaret till att det funnits en risk för röjande av hemliga uppgifter?", frågar Säpo i ett annat förhör. ”Någonstans har myndigheten aldrig förstått vad man har för information i systemen. Det är inget nytt", lyder svaret.

Säkerhetsproblemen fanns troligen redan under den förra regeringens tid, även om de troligen inte var så stora att de resulterade i lagbrott.

Det är inte bara Transportstyrelsen som rundat hörnen i sitt informationssäkerhetsarbete. Riksrevisionen presenterade förra våren en granskning av hur nio viktiga myndigheter arbetar med informationssäkerhet. Den visade på allvarliga brister.

Enligt Säkerhetspolisen har hoten mot svenska it-system ökat. Länder som Ryssland, Kina och Iran ligger bakom det som Säpo benämner ett växande och allvarligt underrättelsehot från främmande makt. Det finns ett rejält gap mellan hur snabbt hotet växt och hur mycket skyddet förbättrats, enligt Säpo.

Man kan sammanfatta det som att potentialen för skandaler när det gäller informationssäkerhet är avsevärd. Både för denna och den förra regeringen.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.