Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Johansson: Jag vidtog åtgärder direkt

Infrastrukturminister Anna Johansson (S).
Infrastrukturminister Anna Johansson (S). Foto: Erik Simander/TT

Inrikesminister Anders Ygeman (S) hade kunskap om Transportstyrelsens säkerhetsbrister redan i januari 2016. Men infrastrukturminister Anna Johansson (S) fick informationen först den 9 januari i år.

– Jag blir överraskad av uppgifterna, säger Försvarsutskottets ordförande Allan Widman (L) och menar att ett ”systemfel” kan vara orsaken till situationen.

Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren fick sparken den 19 januari i år. Bakgrunden var det sätt hon hade skött situationen när dataföretaget IBM skulle ta över myndighetens datadrift under 2015. Maria Ågren beslutade då att göra ”avsteg från lagstiftningen” och i den processen gavs personer som ännu inte hade säkerhetsklassats – bland annat hos IBM:s underentreprenörer i Tjeckien och Serbien – tillgång till viktig information.

Säpo gav Transportstyrelsen en varning för att det fanns en risk för att hemliga uppgifter skulle kunna nås av obehöriga och rekommenderade ett omedelbart stopp för outsourcingen, men IBM tog ändå över driften den 18 december 2015. När åklagare inledde en förundersökning i januari 2016 fick regeringen för första gången kännedom om säkerhetsproblemen med Transportstyrelsen.

Inrikesminister Anders Ygeman (S) sa till TT under regeringens ”sommarfika” på torsdagen att han fick information om situationen i samband med att förundersökningen inleddes. Åklagaren inledde denna den 26 januari förra året.

Men den informationen nådde aldrig infrastrukturminister Anna Johansson (S). Först nästan ett år senare blev hon medveten om säkerhetsproblemen på Transportstyrelsen och att generaldirektören hade beslutat om att bryta mot lagen.

– Jag fick informationen i januari 2017, för att vara exakt den 9 januari. Och direkt när jag fick den informationen vidtog jag de åtgärder som jag tyckte var rimliga, det vill säga att Maria Ågren med den situationen inte kunde ha kvar sitt uppdrag som generaldirektör i Transportstyrelsen. Och hon entledigades från det uppdraget den 19 januari, säger Anna Johansson till DN.

Maria Ågren hävdar i ett förhör med Säpo att hon redan i februari 2016 hade informerat tjänstemän på departementet om situationen.

Vem pratade hon med på departementet?

– Tjänstemän som hon skulle prata med på regeringskansliet, säger Anna Johansson.

Varför nådde inte den informationen sedan dig?

– Det här är en sådan fråga som vi behöver titta närmare på och som förmodligen också kommer att bli föremål för en granskning från konstitutionsutskottet. Jag kommenterar inte det vidare.

Tjänstemännen fick reda på det i februari 2016, enligt Maria Ågren. Sen dröjde det nästan ett år tills du får reda på det. Vad tycker du om detta?

– Jag tycker att det hade varit bra om jag hade fått informationen tidigare. Samtidigt ska man vara medveten om att när tjänstemännen fick den här informationen pågick det redan ett väldigt aktivt arbete. Säpo hade sedan en tid tillbaka ett tillsynsärende. Man hade lämnat ett antal rekommendationer, myndigheten var i full färd med att säkra så mycket som möjligt och minimera skadorna av det som hade skett.

Kan vi vara säkra på att det funkar bra i departementet nu så inte något motsvarande kan hända igen?

– Det hoppas jag verkligen.

Som en konsekvens av händelserna rörande Transportstyrelsen har Trafikutskottet och Försvarsutskottet ett extrainsatt informationsmöte på fredagen. Försvarsutskottets ordförande Allan Widman (L) berättar att det även kommer att vara ett extrainsatt möte för Försvarsutskottet på tisdagen den 25 juli.

– Då handlar det om att reda ut om våra totalförsvarsintressen har tagit skada, hur regeringen planerar att begränsa skadan och vad man gör för att det inte ska inträffa igen, säger han.

Allan Widman berättar också att den uppkomna situationen troligtvis inte kan skyllas på en enda person, det vill säga den sparkade generaldirektören Maria Ågren. I stället verkar det handla om ett ”systemfel”, menar han.

Hur tänker du kring att det tog närmare ett år från att Anders Ygeman fick kunskap om situationen på Transportstyrelsen tills att Anna Johansson fick informationen?

– Jag har väl alltid trott att det var en reflex i en regering att man delger delvis berörda ministrar sådan information. Jag blir överraskad av uppgifterna, säger han.

Anders Ygeman har kallats till ett möte i Justitieutskottet. Det ska enligt utskottets ordförande Tomas Tobé (M) ske ”så snabbt som möjligt”.

– Inrikesministern behöver ge besked om när han exakt fick kännedom om den här säkerhetsläckan, vilka han har informerat – i synnerhet om han informerat statsminister Stefan Löfven – och ännu viktigare vilka beslut man fattat för att minimera skadan och höja säkerheten.

Tomas Tobé kallar informationsläckan för ”väldigt allvarlig”.

– Det kommer inga klara besked från regeringsföreträdare i nuläget, riksdagen har inte fått någon information. Huvudfrågan är att om inrikesministern känt till läckan sedan 2016, varför har man då inte informerat fler?

Dagens Nyheter söker inrikesminister Anders Ygeman.

Läs mer: DN avslöjar: Polisens hemliga register låg öppna för obehöriga

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.