Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Ministrar fick tidig varning om it-affären

02:37. Under tisdagen hölls ett två timmar långt möte då försvarsminister Peter Hultqvist (S) pressades på varför han inte informerat statsminister Stefan Löfven (S) om Transportstyrelsens it-skandal.

Transportstyrelsens it-skandal kunde ha förhindrats. Vid flera tillfällen i över ett år kom varningar – inifrån myndigheten, från revisorer och från Säkerhetspolisen. Ändå valde ledningen att fortsätta med projektet, medveten om lagbrottet.

På måndagen mötte statsminister Stefan Löfven medierna för att ge sin bild av it-skandalen på Transportstyrelsen. Pressmötet kom efter flera dagar av hård kritik mot statsministern som inte kommenterat händelsen. Omgiven av överbefälhavaren, Säpochefen och Transportstyrelsens nya generaldirektör kallade han hela affären ”ett haveri”.

– Det är synnerligen allvarligt. Det har skett i strid med lagen och har utsatt Sverige och svenska medborgare för skador.

Statsministerns uttalande kommer två år efter att anställda på Transportstyrelsen först slog larm om vad som höll på att hända.

– Jag hade naturligtvis velat få informationen tidigare, säger statsministern.

Läs mer: Hotet kvarstår om misstroendeförklaring i höst

Transportstyrelsen är den myndighet som sköter registreringen av alla förare och alla fordon i Sverige. Det gäller både bilar, fartyg och flygplan. Genom datasystemen har myndigheten också tillgång till mycket känsliga uppgifter i bland annat polisens belastningsregister och misstankeregister samt den svenska statens särskilda säkerhetsnätverk.

De hemliga uppgifterna har riskerat att hamna i fel händer, efter att driften av it-systemen lagts ut på utländsk personal som inte genomgått säkerhetsprövning.

DN har i flera artiklar granskat affären och dess följder. Statsminister Stefan Löfven lovade på måndagen flera åtgärder för att skandalen inte ska kunna upprepas. Men Säkerhetspolisens utredning visar att det i över ett år kom varningar som ignorerades av myndighetsledningen och aldrig nådde ansvarig minister.

Vi måste titta igenom detta noggrannare, hur informationshanteringen i regeringskansliet sköts, det är ingen tvekan om det.

Förflyttningen av it-systemet till IBM och dess utländska underleverantörer kom kort efter att Maria Ågren hade tillträtt som generaldirektör i mars 2015. Efter knappt två månader ringde de första varningsklockorna. It-personal flaggade för att projektet inte skulle hålla tidsplanen på grund av säkerhetsprövningen av den utländska personalen.

För att snabba på processen undertecknade generaldirektören ett ”avstegsdokument”. I praktiken beslutade hon att Transportstyrelsen skulle bryta mot lagens krav på att säkerhetskontrollera de utländska systemteknikerna för att hinna klart med projektet. Men besluten gick inte omärkt förbi.

Annette Olofsson, chef för internrevisionen på Transportstyrelsen, var bland de första att reagera. Kort efter beslutet att kringgå lagen nåddes hon av ett tips om det inträffade.

Internrevisorn informerade själv myndighetens styrelse. I Säpoförhör uppger hon att hon inte fick en enda kommentar från styrelsen eller dess ordförande Rolf Annerberg. I förhör säger hon att han ”inte tog frågan på något större allvar” och snarast blev irriterad på att revisorn inte ville släppa frågan.

Läs mer: Detta vet vi om Transportstyrelsens it-skandal

”Annette upplevde att hon hade stora problem under 2015 att utföra sitt arbete och hon försökte flera gånger nå fram till styrelsen med detta men hon möttes av ointresse”, står det i Säpos anteckningar från förhöret med revisorn.

En annan av de som protesterade var David Heed som arbetar med it-säkerhet på myndigheten. Han vägrade först att godkänna utländsk personal som inte genomgått säkerhetsprövning. Men hans chefer ignorerade hans varningar.

”Davids chefs chef tryckte på att David skulle fortsätta trots att David sa att man skulle bryta mot lagen om man fortsatte”, står det i Säpos protokoll.

Frågan blev än mer brännhet efter sommaren 2015 när Säpo inledde en tillsyn, med fokus på beslutet att kringgå lagen. I slutet av november lades några slutsatser fram. ”Omedelbara åtgärder” behövdes, skrev Säpos operativa chef Anders Kassman. Till dess rekommenderades att projektet skulle bromsas, ”genom att till exempel avbryta outsourcningen” av hela eller valda delar.

Men det skedde inte. När generaldirektör Maria Ågren senare erkände brott slog åklagaren fast att lagöverträdelsen fortsatte i minst fyra månader efter larmet från Säpo.

Varningssignalerna nådde också hela vägen upp till regeringen. Inrikesminister Anders Ygeman (S) informerades om säkerhetsriskerna i samband med att Säpo inledde sin förundersökning i januari 2016. Även försvarsminister Peter Hultqvist (S) fick kännedom om riskerna i mars samma år, efter att Säpo underrättat Försvarsmakten om förundersökningen.

Läs mer: Karin Eriksson: Statsråden verkar inte prata med varandra

Men trots att två ministrar kände till problemen som hotade rikets säkerhet nådde den informationen aldrig deras ansvariga kollega – infrastrukturminister Anna Johansson (S).

– Vi måste titta igenom detta noggrannare, hur informationshanteringen i regeringskansliet sköts, det är ingen tvekan om det, säger Stefan Löfven.

Enligt Anna Johansson informerades hennes statssekreterare flera gånger under våren 2016, men han förde aldrig uppgifterna vidare. Statssekreteraren sparkades senare samma år efter att DN granskat hans många och dyra utlandsresor och han har inte gått att nå för en kommentar.

– Jag har ingen anledning att betvivla att infrastrukturministern inte har fått informationen, säger Stefan Löfven, som själv informerades i januari i år.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.