Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Världen

Hyllningen till prinsessan Diana hånas

Prinsessan Diana fotograferad två månader innan sin död.
Prinsessan Diana fotograferad två månader innan sin död. Foto: Jacqueline Arzt/AP

Ett blomsterarrangemang avsett att hylla prinsessan Diana i brittiska Chesterfield har fått oönskad uppmärksamhet. Att verket inte är särskilt porträttlikt hör till den mildare kritiken, andra kallar det förolämpande.

Uppmärksammandet av prinsessan Dianas bortgång för tjugo år sedan har varit stort. Chesterfields stadshus hade bestämt sig för att ha henne som tema för sin traditionella well dressing-festival och det kritiserade verket på stadens marknadsplats uppges ha tagit 14 personer 120 timmar att framställa av nejlikor, krysantemum, kamomill, hundkäx, rönn, äggskal samt olika blad och gräs.

”Jag mindes inte att Diana hade fått en stroke”, kommenterar en person på Chesterfields Facebook-konto. ”Titta inte in i hennes ögon, hon kommer att äta din själ”, ”Det kan bli dubbelt användbart som halloween-utsmyckning nästa månad”, ”Tur att hon hade humor”, ”Fruktansvärt och ”en förolämpning” lyder några andra utlåtanden.

Andra har försvarat hyllningen och påpekat att det faktiskt är amatörer som skapat den och att det inte är det lättaste att gestalta människor med endast blommor och andra naturmaterial. Stadshuset hör till skapelsens tillskyndare och säger, enligt lokaltidningen Derbyshire Times, att den är tänkt att främja turistnäringen, ”och om uppmärksamheten lockar fler människor till marknaden och lokala butiker är det bara bra för Chesterfield”.

Läs mer: Ronaldo-skulptören försvarar sig med Jesus

Prinsessan Diana i blommor har fått många att minnas andra bespottade konstverk som exempelvis skulptören Emanuel Santos byst av fotbollsspelaren Cristiano Ronaldo, Cecilia Giménez ”restauration” av Jesus och konstnären Dave Poulins staty av komedigeniet Lucille Ball. Många gånger är det som Chesterfield tycks resonera, att all publicitet är bra, och att besökare faktiskt åker för att se de kritiserade verken med egna ögon.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.