Spindlar äter minst lika mycket som vi

Spindlar äter mycket.
Spindlar äter mycket. Foto: Sören Andersson/TT

Spindlar är riktiga matvrak. Världens spindlar käkar hundratals miljoner ton insekter varje år. Lika stora mängder fisk och kött äter vi människor.

I den första analysen i sitt slag kan forskare visa, med data från 65 studier, att det finns 25 miljoner ton spindlar på vårt jordklot.

Genom att multiplicera den siffran med hur mycket mat en spindel behöver för att överleva har forskarna räknat ut den totala mängden spindelmat.

”Våra beräkningar visar att spindlarna sammantaget årligen behöver mellan 400 och 800 miljoner ton föda”, skriver forskarna i tidskriften The Science of Nature, enligt nyhetsbyrån AFP.

Det här visar hur stor roll spindlar spelar när det gäller att hålla rent från skadedjur, särskilt i skogar och på ängar.

”Vi hoppas att dessa siffror får folk att förstå och uppskatta spindelns globalt viktiga roll”, skriver forskarna.

Människor äter omkring 400 miljoner ton fisk och kött per år, noterar forskarna, som en jämförelse.

Det finns 45.000 kända spindelarter, och alla är köttätare. Spindlar lever i allt från arktiska miljöer till öknar, grottor, vid kusten, på sanddynor och i floder.

Förutom att vara bra på att äta är en spindel också väldigt bra på att vara mat. Över 8.000 olika arter, bland annat fåglar, lever uteslutande på spindlar.