Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Vetenskap

Varannan dag fasta inte bättre än vanlig bantning

Foto: Scanpix

Att fasta eller kraftigt begränsa kaloriintaget varannan dag har föreslagits vara ett lättare sätt att gå ner i vikt än klassisk bantning. Nu antyder en studie att det viktigaste är att hålla nere kalorierna, oavsett metod.

En stor andel människor i Sverige är överviktiga eller feta kan behöva gå ner i vikt. Samtidigt är det svårt. Det uppskattas att nästan hälften av alla människor som deltar i koststudier har slutat med den mat som rekommenderats efter ett år. Det är också jobbigt att hela tiden äta mindre än man vill och behöver.

• Läs även: Kosten som är bra för allt — Så tycker vetenskapen att du ska äta

Periodisk fasta, att äta mycket lite under en begränsad tid, har därför blivit en populär viktminskningsmetod. I Sverige har 5:2-dieten fått stort genomslag. Den innebär att man under två av veckans dagar bara äter runt 500 kalorier, medan man under resten av veckan äter normalt.

Även varannandagsfasta är en populär diet. Precis som namnet antyder innebär dieten att man äter mycket lite, cirka 500 kalorier, varannan dag och normalt de andra dagarna. För att testa om den dieten är bättre än klassisk bantning utförde amerikanska forskare en studie.

De slumpade 100 personer som klassades som feta till tre grupper. En grupp fick äta enligt varannandagsprincipen och en grupp åt hela tiden färre kalorier. Den tredje gruppen var så kallad kontrollgrupp, där de inte fick några särskilda instruktioner. Deltagarna skulle gå ner i vikt under de första sex månaderna och därefter hålla vikten i ytterligare sex månader.

Forskarna trodde att gruppen som fastade varannan dag skulle ha gått ner mer i vikt, men så var det inte. Båda grupperna som dragit ner på kalorierna hade gått ner i vikt och skillnaderna mellan dem var inte statistiskt signifikanta. Gruppen som fastade varannan dag minskade inte risken för hjärtkärlsjukdomar mer än gruppen som åt mindre kalorier under hela perioden.

Resultaten är i linje med tidigare studier som antyder att fastedieter inte är bättre än vanlig kaloribegränsning för den som vill gå ner i vikt.

Studien, som publicerats i tidskriften Jama Internal Medicine, är den hittills längsta som jämfört varannandagsfasta med vanlig kalorirestriktion enligt forskarna, men de påpekar att studietiden ändå var kort. Dessutom hoppade många personer av studien, flest i gruppen som fastade varannan dag. Resultaten antyder att varannandagsfasta inte är så lätt att följa över en längre tid. Men eftersom många personer behöver gå ner i vikt och att det är individuellt för vad som fungerar kan den ändå vara ett alternativ för somliga, menar forskarna. Men en av forskarna bakom studien har skrivit en bok om varannandagsfasta och risken finns att det kan ha påverkat hur resultatet tolkades.

Fakta. Periodisk fasta

Att fasta eller kraftigt begränsa matintaget under en kortare period är ett populärt sätt att försöka gå ner i vikt. En metod är 5:2 som innebär att man bara äter cirka 500 kalorier under två av veckans dagar och normalt under resten av veckan.

En annan variant av periodisk fasta är så kallad varannandagsfasta där man äter normalt varannan dag och maximalt 500 kalorier varannan dag.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.