Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Experten: Stress är ofta boven bakom kvinnors sömnproblem

Björn Hedensjö.
Björn Hedensjö.

Att kvinnor lider av sömnstörningar i högre utsträckning än män kan ofta kopplas till stressrelaterad ohälsa. Men det finns metoder för att komma till rätta med problemen, menar stressexperten Björn Hedensjö.

Det var först när den dåvarande journalisten Björn Hedensjö fick barn som han började reflektera över hur påverkad han blev av sömnbrist. Han beskriver hur han kände sig korkad, tappade initiativkraft, lättare blev stressad och fick sämre humör. Senare när han började läsa till psykolog bestämde han sig för att fördjupa sig i sömn som ämne och resultatet blev boken ”En perfekt natt”.

– Skadlig stress och sömnproblem är väldigt nära relaterade. Stress är ju inte skadlig i sig, men utan återhämtning kan den bli det, säger Björn Hedensjö, som för tillfället befinner sig i USA där han skriver på sin psykologiexamen vid Harvard.

Att kvinnor lider av sömnproblem i högre utsträckning än män visar bland annat Folkhälsomyndighetens nationella folkhälsoenkät från 2016. Därtill har forskning, bland annat bedriven av den brittiska professorn Jim Horne, pekat på att kvinnor behöver mer sömn än män. I sin sömnforskning hävdar Horne att kvinnor generellt använder större delar av hjärnan då de har fler bollar i luften – och således också har större behov av återhämtning. Björn Hedensjö tror också att kvinnors sömnproblematik hänger ihop med att de generellt tar större ansvar för hem, familj och socialt liv än män. Men oavsett kön, menar han, bottnar stressrelaterad sömnbrist i människans brist på att skilja mellan verkliga hot och tänkta hot.

– Biologiskt sett är vi grottmänniskor i moderna kläder, förberedda på att det lurar risker bakom varje hörn. Även om det i dag inte är hotet från en sabeltandad tiger, utan ett viktigt jobbmöte, som får stresshormonerna att gå i spinn handlar det om samma fysiologiska processer. Under pressade situationer producerar binjurarna mer kortisol och adrenalin vilket i sin tur höjer blodsockret och blodtryck.  Med hundra ”hot” i huvudet pumpar hjärnan ut order om att vi ska vara uppmärksamma, vakna och alerta. Med andra ord signaler som är raka motsatsen till ro och sömn.

Kroniska sömnproblem kan även leda till större sårbarhet för depression. Björn Hedensjö liknar sambandet vid en ond spiral åt båda hållen:  är vi nedstämda sover vi sämre och vi blir nedstämda av att sova dåligt.

– Dessutom påverkar sömnbrist vår motorik, vårt minne och vårt immunförsvar negativt. En studie har visat att människor som sover mindre än 7 timmar per natt löper tre gånger så hög risk att smittas av ett vanligt förkylningsvirus.

Men det går att komma till rätta med sömnproblematik.  Björn Hedensjös främsta tips är mer lugn och ro på kvällen. Att varva ned timmarna innan sovdags och att inte göra ”aktiva” saker i sängen.

– Sex och läsning kan vara bra eftersom det oftast får en att slappna av, men att ligga med datorn på magen och svara på mejl är inget att rekommendera den som har problem med sömnen. Överhuvudtaget är jobbrelaterade sysslor inget som ska göras i sängen. Den ska kopplas ihop med lugn och ro.

För många som lider av sömnstörningar ligger problemet inte i främst i att somna in – däremot att de vaknar upp och inte kan somna om. I sådana fall rekommenderar Björn Hedensjö personen att gå upp.

– Att ligga kvar och vrida och vända på sig skapar ofta bara oro och det ska inte heller kopplas ihop med sängen. Då är det bättre att man lägger sig på soffan eller sätter sig i en fåtölj med en bok tills tröttheten kommer tillbaka.

Vid sömnproblem som pågår under en längre period och påverkar ens vakna tid på ett allvarligt sätt hänvisar han till vårdcentralen för att remitteras till professionell hjälp.

– Kbt-terapi har visat sig vara väldigt effektivt vid sömnproblem. Det är viktigt att man tar reda på orsakerna som ligger bakom sömnproblemen.  Kanske har man en stressad livssituation som är ohållbar och som behöver förändras. Med hjälp av en terapeut kan man hitta strategier för att nå den förändringen, säger Björn Hedensjö.

Läs mer: DN:s artikelserie om stress.

Fakta. Björn Hedensjös tips för dig med sömnproblem

1 Ta nedvarvning på allvar. Unna dig en eller helst två timmar pulssänkande aktiviteter innan du går och lägger dig.

2 Det finns inga aktiviteter som är mer rätt än andra, ägna dig åt sådant som gör just dig avslappnad, vare sig det är sex eller läsning.

3 Låt sovrummet vara sovrum. Sängen och sovrummet ska förknippas med ro och avslappning, inte med jobb och annat som kan framkalla stress.

4 Motionera regelbundet. Det behöver inte handla om stora träningsmängder, det viktiga är att få upp pulsen ett par gånger i veckan. Motion har massa positiva effekter som minskar sårbarhet mot stress.

5 Se till att få dagsljus. Dagsljuset ställer vår inre, biologiska klocka och skapar en fungerande dygnsrytm. Det kan inte ersättas av vanlig inomhusbelysning. Om det inte går, försök sitta nära fönstret på jobbet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.