Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Färre sittplatser när tunnelbanetågen renoveras

De vanligaste tunnelbanetågen i Stockholm, C 20 som de heter, ska få ett ansiktslyft. Landstingets trafiknämnd går med på att SL satsar 1,35 miljarder på att uppgradera 271 tåg.

Efter renoveringen kommer vagnarna att se ut som de nya vagnar som SL beställt för röda linjen. Det betyder bland annat att sittplatserna blir färre och ståplatserna fler. Utrymmet ökar alltså på bekostnad av sittplatserna.

I ett pressmeddelande konstaterar Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, att vagnarna därmed blir bättre lämpade för resor i rusningstid.

– Det blir lättare att kliva på och det blir lättare för de som kör tågen att följa turlistan, Med satsningen får vi en bättre tunnelbana för fler, säger Kristoffer Tamsons.

Antalet sittplatser minskas även för att ge plats åt övervakningskameror och så kallade infotainmentskärmar, liknande de som finns på bussarna i innerstan, som ska leverera trafikinformation.

– Sätena ska bytas ut och få nya placeringar, samtidigt som det kommer finnas bättre trafikinformation och nya trygghetskameror, säger Kristoffer Tamsons.

Dessutom får tyget på sätena nytt mönster. Man överger alltså de Stockholmsteckningar av Lasse Åberg på blå botten som vi sitter på i dag.

Efter det att vagnarna rustats och uppgraderats beräknas de kunna användas fram till år 2030.

- Därmed är det en bra satsning även för ekonomin och skattebetalarna, säger Kristoffer Tamsons.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.