Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Jag vill ha en stad med många bilar som vi kan dela på

Kista 08.24.

Tänk om det stod bilar på olika platser i Stockholm, som man bara kunde ta när man behövde en? Och när man kom till sin destination så parkerade man och gick därifrån – så att den blev ledig för andra. Allt skulle skötas genom en smart app, där man låste och låste upp. Betalningen skulle förstås hanteras automatiskt.

Fast vi har ju haft det, en bilpoolsfirma med mindre bilar som försökte etablera sig i Stockholm. Jag använde dem relativt ofta, kombinerade med SL och egen bil, och tyckte att det var en fenomenal tjänst. Konkurrenten finns kvar och är väldigt bra, men har exempelvis ett verksamhetsområde som innebär att jag kan inte kan ställa av bilen i företagstäta Ärvinge, någon kilometer från Kista centrum.

Företaget jag använde lyckades inte få tillräckligt många stockholmare intresserade, kunde inte få till stånd ett parkeringsavtal med staden och förlorade massor av pengar. Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores, skrev osentimentalt om deras fall på aktuellhallbarhet.se, (gammal teknik, kollektivtrafikkonkurrens, miljöovänlig betalmodell) – men menar också på att bilpooler är framtiden.

Så varför låta ett företag, som har valt att satsa på Stockholm, packa ihop och lämna? Lös problemen i stället. Jag vill ha en stad med många bilar som vi kan dela på och ser det lika mycket som ett misslyckande för kommunen – ju fler bilpoolsfirmor desto bättre.

För miljöns skull.

Behrang Behdjou är reporter på DN och förstår inte folk som föredrar buss framför tunnelbana.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.