Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

”Rika föräldrar är en arbetsmiljöfara”

Elin Ahldén är förälder till elever i Bromma: ”Vi är vana vid att få våra röster hörda. Vi är öververbala, har mindre respekt för lärarauktoritet, och uppenbarligen för mycket tid.”
Elin Ahldén är förälder till elever i Bromma: ”Vi är vana vid att få våra röster hörda. Vi är öververbala, har mindre respekt för lärarauktoritet, och uppenbarligen för mycket tid.” Foto: Emil Hammarström

Är föräldrar från välbärgade områden för involverade i skolan? Det tycker föräldern Elin Ahldén.

– Föräldrarna är en arbetsmiljöfara för skolpersonalen, säger hon.

Elin Ahldén har tidigare varit aktiv i föräldrakooperativ och har barn i skolåldern i, vad hon själv beskriver som ”de dyrare delarna av Bromma”. Hennes erfarenhet är att föräldrar i området är så pass krävande att skolpersonal slutat.

Läs även: ”Skolan ska inte uppfostra föräldrar”

– Trycket från föräldrarna ger fruktansvärda konsekvenser. Det går så långt att jag sett att extremt duktiga pedagoger, lärare och senast skolledning lämnar sina anställningar uttalat på grund av att de inte mäktar med trycket från oss föräldrar. Och då kan man gott påminna sig om att vi har akut brist på lärare och rektorer i hela landet, säger hon.

Läraren Karin Nygårds, som jobbar på Sjöstadsskolan, har i en tidigare artikel i ämnet beskrivit att det är just innerstadsföräldrar eller föräldrar i välbärgade områden, som är de mest påfrestande. Elin Ahldén tror att problemet är ett symtom av föräldrarnas livsstil.

– Mina barn går i skolan i ett högresursområde, precis som Sjöstaden, och vi är vana vid att få våra röster hörda. Vi är öververbala, har mindre respekt för lärarauktoritet, och uppenbarligen för mycket tid, säger hon.

Det hon märker av mest är att lärare och skolledning förväntas lägga mycket tid på föräldrarna, vilket gör att barnens tid försvinner.

– Varje gång du ifrågasätter en läxa, veckobrev eller en aktivitet så rubbas ekosystemet. Ska läraren lägga tid på föräldrarnas frågor, ifrågasättanden och åsikter, tas den tiden från barnen och deras lärande. Är det rimligt att lärare eller rektor pratar med dig som förälder i stället för att utbilda ditt barn?

Vad tycker att föräldrar till skolbarn ska bli bättre på?

– Vi är verkligen måna om barnen, och det är så klart bra. Men vi måste backa ett steg och inte bara se våra egna barn. Vi måste ha lite tro på att lärarna gör det bästa med de resurser de har.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.