Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Så kommer framtidens Hagastad att se ut

Hagaplan är det blivande torget framför Nya Karolinska universitetssjukhuset.
Hagaplan är det blivande torget framför Nya Karolinska universitetssjukhuset. Foto: Andersson Jönsson/WSP/Stockholms stad

Hagastaden blir en väldigt tätbebyggd stadsdel. Men det finns utrymme för parker och torg. Visionerna för de offentliga platserna som kommer att vara välfyllda med människor börjar nu klarna.

Hagastaden som ska förena Stockholm och Solna är med stor sannolikhet den tätaste stadsdel som byggts i vår del av världen. Husen står tätt och de är högre än de vanliga höjderna i Stockholms innerstad. Det betyder att det är extra viktigt att de offentliga rum som finns mellan husen tas till vara och görs så attraktiva som möjligt.

– Man kan lugnt säga att de här parkerna är väldigt genomarbetade. När vi arbetar i så här täta miljöer är det viktigt att vi har kvalitet på varenda kvadratmeter, säger Lars Ström, en av de landskapsarkitekter som arbetar med de offentliga miljöerna i Hagastaden.

Norra Stationsparken är sannolikt det viktigaste offentliga rummet i den nya stadsdelen. Den ska sträcka sig som en avlång grön lunga från Solnavägen till Norrtull och knytas samman med Nationalstadsparken och Brunnsviken med en gång- och cykelbro.

– Alla måste få tillgång till det offentliga rummet så det kommer att finnas många olika delar i parken. En del av ytorna kommer att göras flexibla så de kan användas för flera olika ändamål, säger Lars Ström.

När vi bygger en tätare stad blir behovet av parker och torg väldigt stort

I planerna för en park, som säkert kommer att vara mycket välutnyttjad under stora delar av dygnet, ingår också att anlägga den med material som tål att användas intensivt och att den ska skötas väl och byggas om efter hand om det skulle behövas.

En annan viktig offentlig plats blir Hagaplan framför Nya Karolinska. Torget kommer att utnyttjas flitigt men en del av det ska anläggas så att det blir mer park än torg.

– Överlag är det så att vi planerar ganska många parker i Stockholm. När vi bygger en tätare stad blir behovet av parker och torg väldigt stort, betonar Lars Ström.

Visionerna av de offentliga rummen i Hagastaden har visualiserats lagom till en helg då Hagastaden visas upp för allmänheten. Både från Stockholms stad och från de fastighetsägare som startat ett projekt för att utveckla Norra Stationsgatan. Gatan har i långa tider varit Stockholms norra utkant, fylld med bilar och på södra sidan kantad av hus med kontor, kontor, kontor och slutna bottenvåningar.

Målet för fastighetsägarna är att göra gatan till ett attraktivt stråk med folkliv. En del är förstås de nya hus som nu byggs och ska byggas norr om gatan. De första bostäderna blir klara för inflyttning i år. Den andra delen är att kontorskomplexen på gatans södra sida ska öppnas upp och utvecklas med bottenvåningar med restauranger, butiker, kaféer med mera.

Fakta. Det här är Hagastaden
En lugnare del av den framtida Hagaplan blir mer parklik med skuggande träd och planteringar.

Hagastaden ska länka samman Stockholm och Solna över det forna bangårdsområdet Norra Station.

Bygget inleddes redan 2010. Då startade flytten av motorvägen som nu går under ett väldigt betongdäck. Hagastaden blir klar tidigast 2025.

Stadsdelen som omfattar Norra stationsområdet i Stockholm och Karolinskaområdet i Solna får totalt omkring 6.000 nya bostäder. De första blir inflyttningsklara senare i år.

Omkring 50.000 nya arbetsplatser planeras i stadsdelen.

De sammanlagda investeringarna uppgår till minst 70 miljarder.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.