Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Sexspel på gymnasieskola

Other: Foto: Magnus Hallgren

Varför köper nästan bara män sex? Var det ”Mikaelas” eget fel att hon blev våldtagen?
Samhällsvetarna på Mälargymnasiet i Järfälla har en annorlunda lektion i mänskliga rättigheter. Och i klassrummet skulle det nästan gått att höra en knappnål falla.

En efter en öppnas webbläsarna i datasalen på Mälargymnasiet i Järfälla. Hörlurar på. På bara någon minut förvandlas en smårörig gymnasieklass till en tyst och fokuserad samling 17-åringar.

Årskurs 1 på Samhällsvetarprogrammet har samhällskunskap. "Mänskliga rättigheter" heter kursen och på schemat just i dag står det "Fair Sex", eller sex på lika villkor.
Intill Peter Lundberg, som är lärare, står Isabel Nylund från organisationen Real Stars, en oberoende, ideell organisation som arbetar mot trafficking och för att sex ska ske på lika villkor och med respekt – utan våld eller tvång. Innan dagens lektion har eleverna gått igenom brottsbalkens sjätte kapitel, den som rör sexualbrott.

– Det är ett angeläget och ständigt aktuellt ämne som jag tyckte passade in väldigt bra nu när vi läser om mänskliga rättigheter, förklarar Peter Lundberg sitt val av ämne.

Under en timme får eleverna gå igenom ett internetbaserat "spel" där interaktiviteten är hög. I första delen följer man "Crina", en unga rumänska som luras till Sverige för att sälja sex. I den andra möter eleverna "Mikaela" som blir våldtagen av två av sina klasskamrater på en fest.

Vad hände de både unga kvinnorna? Varför hamnade de där de hamnade? Vilka var de 496 män som köpte sex av "Crina"? Varför gjorde de det? Hur tänkte "Mikaelas" klasskompisar när de förgreps sig på henne? Vad hände efteråt, när hon anmälde dem?

Frågorna haglar i spelet. Den som klickar sig fram får möta alla inblandade, höra deras versioner av vad som hände och vad de kände. Överallt i spelet ställs det frågor till den som spelar – vad tycker/tror du? Varför köper "Fredrik" sex av "Crina" när han är på konferens­resa? Varför tas inte Mikaela på allvar när hon säger att hon blivit våldtagen? Var det hennes eget fel?

– Jag har föreläst på ett 50-tal skolor i Stockholmsområdet sedan i höstas och vet att det här är ett ämne som väcker stort engagemang, eftertänksamhet och känslor, säger Isabel Nylund, som efter att eleverna gått igenom hela spelet håller i en workshop där spelets innehåll diskuteras i halvklass.

Hon visste inte vad hon skulle förvänta sig när projektet drog i gång. Nu vet hon: hon möts oftast med tacksamhet från gymnasie­elevernas sida:

– Många reagerar med upprördhet över att man inte fått lära sig mer om de här frågorna tidigare, och över att man i skolans värld har svårt att hantera frågor som har med unga människors sexualitet och den utsatthet som kan finnas kopplade till den att göra, säger hon.

De båda fall som gås igenom i spelet är dokumentära. Rollerna spelas av riktiga människor i de filmklipp som spelaren stöter på i spelet. De olika infallsvinklarna tar aldrig slut: Sexköparna som förklarar sig, kuratorn som försöker få "Mikaela" att sätta sig in i killarnas situation i stället för att stötta henne, "Mikaelas" föräldrar som i princip blir utfrysta ur sitt sociala sammanhang när de stöttar sin dotter genom rättsprocessen.

Att döma av den koncentrationsnivå som råder i datasalen når budskapet fram.
Efteråt säger flera av eleverna spontant att det var väldigt bra, att det kändes trovärdigt.

Klassen delas upp i två grupper, den ena har ett samtal med Isabel Nylund, den andra får i mindre grupper skriftligt svara på frågor och ta ställning till olika värdegrundsfrågor.
Det är inte alltid helt lätt. Någon tycker inte att det är fel att tjejer säljer sex, om de gör de frivilligt. Någon annan noterar att det kanske inte var så konstigt att "Mikaela" blev våldtagen (förövarna dömdes, reds anmärkning) – för visst hade hon flörtat?

När Isabel undrar om eleverna tror att de sett annorlunda på de båda fallen om det var männen som utsattes och kvinnorna som var förövarna blir det helt tyst. Men att vända på perspektiven visar sig vara nyttigt.

Alla håller med om föreställningen om att det är okej att killar är kåta och har sex med flera partners samtidigt som om en tjej gör samma sak så är det suspekt.

– Varför tror ni att det är så, undrar Isabel Nylund och får till slut till svar att det troligen beror på att "det varit så väldigt länge".

– Går det att ändra på då? fortsätter Isabel och leder in diskussionen på allas rätt till sitt eget sexliv – på lika villkor och med ömsesidig respekt – oavsett hur mycket man vill eller hur mycket man inte vill.

Eleverna är lätt generade: en vuxen person som avdramatiserat pratar med dem om att sex på lika villkor är en positiv kraft, att alla, oavsett kön, borde bejaka det – det är inte varje dag de möter sådana.

– Tyvärr räcker det med att slå på datorn för att inse att verkligheten inte är så enkel. Många unga mår dåligt, utsätts för övergrepp och känner sig tvingade att gå med på saker de inte vill göra. Och det måste vi prata om, säger Isabel.

Alla håller med. Och alla är medvetna om att de lever i en delvis sexualiserad värld där kvinnor och män i tv- och datorspel, på reklamskyltar och på bio är stereotyper som driver på en kroppsfixering som inte är nyttig.

När lektionen är över har eleverna fått med sig många nyväckta tankar och i bästa fall också flera verktyg att hantera dem.

Peter Lundberg och Isabel Nylund är nöjda när eleverna försvinner i väg, bort genom korridoren. Det blev en lektion som eleverna kommer att minnas.


Spela spelet här – det är gratis och öppet för alla.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.